آیتالله حسین مظفری در خطبه اول نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار میشود، اظهار کرد: خودم و همه شما برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی در زندگی توصیه و سفارش میکنم، محور مباحث ما در خطبه اول طی هفتههای گذشته عبارت از مسئله عفاف و حجاب بود.
وی ادامه داد: به آیاتی از قرآن کریم در این زمینه اشاره کردیم، خدای متعال در آیه 30 سوره نور میفرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ»، یعنی (به مؤمنان بگو چشمهاي خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براي آنها پاكيزهتر است، خداوند از آنچه انجام ميدهيد آگاه است).
امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در این آیه مردان مؤمن را مورد خطاب قرار داده و 2 توصیه را به آنها فرموده است، اولا اینکه عفت در نگاه را حفظ کرده و دیدگان خود را در مواجهه با نامحرمان فرو بیندازند و ثانیا پوشش مناسب داشته و دامان خود را از آلودگی حفظ کنند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: آیه 31 سوره نور خطاب به زنان مؤمن است، خداوند در این آیه فرموده است «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ».
وی خاطرنشان کرد: یعنی (و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را از نگاه هوسآلود فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و اطراف روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند تا گردن و سينه با آن پوشانده شود و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان همكيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤمنان تا رستگار شويد).
آیتالله مظفری تأکید کرد: خداوند در این آیه به بانوان جامعه اسلامی نیز توصیههایی داشته است، هفته گذشته عرض کردیم تعبیر «يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» به معنای بستن چشم نیست، بلکه به معنای فرو انداختن نگاه و خیره نشدن است، خداوند در این آیه فرموده نگاه خود را فرو بیندازید و پاکدامنی خود را حفظ کنید، این تعبیر در آیات دیگر به معنای حفظ نفس و خودداری از فحشا است، اما در این آیه به معنای رعایت پوشش مناسب است.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خداوند در این آیه فرموده زینتها، زیباییها و آرایش خود را برای دیگران آشکار نکنید، در عرصه اجتماع خودنمایی نکنید، جز زیورهایی که بهصورت عادی مشخص است، در ادامه عرض خواهیم کرد منظور از زینتهایی که پوشش آنها لازم نیست چه چیزهایی هستند.
وی یادآور شد: شأن نزول آیه را در جلسه گذشته عرض کردیم، ماجرا از این قرار بود که خانمی در مدینه طبق معمول و مرسوم آن روزگار، خودش را به خوبی نپوشانده بود، زیرا قبل از اینکه آیه حجاب نازل شود خانمها روسریهایشان را پشتسر میانداختند و روسری را بر گردن و سینه خود نمیانداختند، بنابراین گردن و بخشی از سینه آنها مشخص بود، خداوند در این آیه میفرماید این کار را نکنید، سینه و گردن خود را از نامحرم بپوشانید، لازم و واجب است و حتما باید این کار را بکنید و روسریهای خود را روی سینه و گردن خود بیندازید و این قسمتها را بپوشانید.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند در ادامه این آیه فرموده است زینتهای خود را آشکار نکنید، مگر برای این 12 گروه که در ادامه ذکر میشود، غالب اینها نامحرم هستند که البته محارم هم مشخص است، گروه اول همسران هستند، زن میتواند زینت خود را به همسر خود نشان دهد، نه تنها میتواند، بلکه شایسته و مورد تأکید است که زنان در خانه برای همسران خود آراسته باشند و به همان مقداری که اسلام از عشوهگری و دلبری کردن زنان در جامعه منع کرده است، به همان مقدار هم تأکید کرده که زنان در محیط خانه و خانواده برای همسران خود آراسته بوده، دلبری کرده و نیازهای غریزی و طبیعی آنها را برآورده کنند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: در روایتی در تفسیر نورالثقلین نقل شده که دو دسته از زنها لعنت شدهاند، این تعبیر تندی است، یعنی این دو دسته از زنان از رحمت خدا به دور هستند، زنانی که خود را برای همسرانشان آراسته نمیکنند و نیازهای طبیعی آنها را برآورده نمیکنند، فرمودهاند این گونه از زنان که به همسران خود توجه ندارند مورد لعنت الهی قرار دارند.
وی بیان کرد: بنابراین فرمودهاند نه تنها هیچ مشکلی نیست که زینتهای خود را برای همسرانتان آشکار کنید، بلکه این کار مورد تأکید است، گروه دوم پدران هستند که از نزدیکترین افراد به انسان به شمار میآیند، البته طبعا فرقی بین همسر و سایر محارم وجود دارد که در ادامه عرض خواهیم کرد.
آیتالله مظفری خاطرنشان کرد: گروههای بعدی محارم عبارتند از پدر همسر، فرزندان و پسران، پسران همسران (یعنی مردی که از یک زن دیگر پسر یا پسرانی دارد و این خانم دوم به این پسران، محرم است و اگر زینتش نزد اینها آشکار شود اشکالی ندارد)، برادران، پسران برادران، پسران خواهران، زنان همکیش.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در روایت داریم بانوان مسلمان زیور و زینت خود را نزد زنان مسیحی و یهودی آشکار نکنند، چرا که ممکن است آنها بروند برای همسرانشان تعریف و توصیف کنند، برای اینکه عفت و حیای شما محفوظ بماند، فرمودهاند نزد زنان مسیحی و یهودی هم زینتهای خود را آشکار نکنید.
وی تصریح کرد: همچنین زنان نزد برده و کنیز هم میتوانند زینتهای خود را آشکار کنند، این برده و کنیز حتی اگر مسیحی و یهودی هم باشد اشکالی ندارد، همچنین آن دسته از مردانی که اساسا غریزه جنسی ندارند، وجود دارند افراد سفیهی که از این قبیل مسائل چیزی سر در نمیآورند، آشکار شدن زینتها نزد اینان هم اشکالی ندارد.
امام جمعه قزوین یادآور شد: برخی گفتهاند پیرمردانی که دیگر غریزه جنسی ندارند مشمول این تعبیر میشوند که اینها هم مشکلی ندارد که زینتهای بانوان نزدشان آشکار شود، چرا که اساسا فلسفه مهم حجاب و پوشش برای کنترل غریزه جنسی در جامعه است، لذا در برابر مردانی که از این غریزه به دور هستند عدم رعایت پوشش اشکالی ندارد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: دسته دیگر اطفال و کودکانی هستند که هنوز غریزه جنسی در آنها زنده نشده و از این مسائل سر در نمیآورند، پسربچهای که هنوز به سن و سال تمیز نرسیده، مشکلی ندارد که زینت بانوان نزد او آشکار شود.
وی عنوان کرد: مواری که ذکر شد 12 گروهی هستند که فرمودهاند خانمها میتوانند زیور و زینت خود را نزدشان آشکار کنند، البته عموها و داییها هم شامل این موارد میشوند که در این تعابیر به آنها تصریح نشده است، اما همین که برادرزادهها و خواهرزادهها ذکر شدهاند، پس معلوم میشود عمو و دایی هم نسبت به بانوان محرم هستند.
آیتالله مظفری بیان کرد: یکی از زیورها و زینتهایی که خانمها در آن زمان به کار میبردند خلخال بود، همانطور که خانمها دستبند را به دست میاندازند، خلخال را هم به پا میانداختند، در این آیه آمده است بانوان طوری راه نروند که نامحرم متوجه شود اینها زیور و زینتی دارند، یعنی در راه رفتن عفت را رعایت کنند.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خداوند در ادامه فرموده است ای مؤمنین، ای مردان و زنان جامعه اسلامی، همه به سوی خدا برگردید، احکام الهی را جدی گرفته و رعایت کنید، باشد که رستگار شوید.
وی تأکید کرد: اینها نشان میدهد همه این احکام و مقررات برای این است که انسان و جامعه انسانی به سعادت برسد، در خصوص زیورهایی که یک زن میتواند نزد محارم خود آشکار کند، روایتی از وجود نازنین امام باقر (ع) نقل شده است، حضرت فرمودهاند آن زینتهایی که زن میتواند با آنها نزد دیگران حاضر شود، لباسی است که بر تن دارد، سرمهای است که به چشم کشیده، انگشتری است که به دست کرده، دستی است که خضاب کرده و همچنین النگوی او زینتهایی هستند که بهصورت معمولی آشکار است، لذا فرمودهاند اینها اشکالی ندارد.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: زینت زن سه دسته است، زینتی که میتواند برای عموم مردم آشکار باشد و پیشتر عرض شد، زینتی که زن میتواند برای محارم آشکار کند و زینتی که مخصوص همسر است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: زینتی که عموم مردم میتوانند ببینند همان مواردی است که پیشتر ذکر شد، زینتی که محارم میتوانند ببینند از سینه به بالا (جای سینهآویز و گردنبند)، دیده شدن این قسمت به بالا برای محارم اشکالی ندارد، دیده شدن زیوری که در بازو به کار رفته است هم برای محارم اشکالی ندارد، یعنی خانمی که در منزل نزد پدر و برادر یا محارم دیگر پیراهن آستین کوتاه بر تن دارد اشکالی ندارد، خلخالی که به پا انداخته میشود و پایینتر از آن هم برای محارم اشکالی ندارد.
وی اظهار کرد: اما زینتی که مخصوص همسر است کل بدن است، یعنی کل بدن زن برای همسرش زینت محسوب میشود و برای او محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، در مجموع اسلام کامیابیهای جنسی را مخصوص همسران قرار داده و تأکید کرده که افراد در خانه، خانواده و توسط همسر غریزه خود را ارضا کرده و وقتی در جامعه حضور پیدا میکنند، دیگر بهدنبال این مسائل نباشند و رعایت عفت را در نگاه، پوشش و رفتارها و تعاملاتشان با نامحرمان داشته باشند که این برای آنها پاکیزهتر است و رعایت این حدود الهی آنها را از مبتلا شدن به آلودگیها دور میکند.
آیتالله مظفری عنوان کرد: برهنگی در کشورهای غربی صدها سال است که رواج دارد، این نتایج و آثار سوءای برای آنها داشته است، از جمله آثار سوء برهنگی این است که موجب تحریک اعصاب مردان و زنان نامحرم میشود، بیماریهای عصبی و روانی در این جوامع بسیار بیشتر است، همچنین موجب افزایش آمار طلاق میشود، چرا که به قول شاعر «هر چه دیده بیند دل کند یاد».
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در اجتماع وقتی نگاه مرد به زنی میافتد که از همسر خودش زیباتر است، طبعا علاقه خود را به همسرش از دست میدهد و دلش متوجه دیگران میشود، همچنین موجب افزایش فحشا و سقط جنین و تولد فرزندان نامشروع میشود، امروز در کشورهای غربی که مهد اینگونه آلودگیها هستند، شاهدیم بین یکسوم تا دو سوم فرزندانشان از طریق نامشروع متولد میشوند.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال در فرانسه مطابق آمار رسمی 62 و ۲ دهم درصد فرزندانشان از طریق نامشروع به دنیا میآیند، یعنی حدود دو سوم از فرزندان نامشروع هستند، چه بسا آمار واقعی بیش از این باشد، این آمار در کشور ایسلند 69 و ۴ دهم یعنی حدود 70 درصد است، در بلغارستان 59 و ۶ دهم درصد، در پرتقال 57 و ۹ دهم درصد، در دانمارک 54 و ۷ دهم درصد، در انگلیس نزدیک 50 درصد، در آمریکا حدود 40 درصد، در آلمان 33 و یک دهم درصد است و سایر آمارهایی که وجود دارد.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: خود اینها میگویند منشأ بسیاری از جرم و جنایتها همین افرادی هستند که مولود نامشروع هستند، طبیعی است فرزندی که از طریق نامشروع متولد میشود بسیار به جرم و جنایت مایلتر و نزدیکتر است، لذا خود اینها امروزه درگیر اینگونه مشکلات هستند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تصریح کرد: نهایتا اینکه مسئله برهنگی موجب ابتذال زن و سقوط شخصیت زنان میشود و ارزشهای والای انسانی آنها دیگر مورد توجه قرار نمیگیرد و به وسیلهای برای اشباع هوسهای سرکش مردان آلوده تبدیل میشوند، لذا به نفع جامعه اسلامی است که نسبت به این قوانین الهی تعصب و حساسیت داشته باشند.