آیتالله حسین مظفری در خطبه اول نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار میشود، اظهار کرد: خودم و همه شما برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی در زندگی توصیه و سفارش میکنم، یکی از مصادیق تقوا، عبارت از این است که انسان در مسئله پوشش و نگاه، حدود الهی را در نظر بگیرد و رعایت کند.
وی ادامه داد: خدای متعال در آیات 30 و 31 سوره نور میفرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ، وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ».
امام جمعه قزوین عنوان کرد: یعنی (به مؤمنان بگو چشمهاي خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براي آنها پاكيزهتر است، خداوند از آنچه انجام ميدهيد آگاه است، و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را از نگاه هوسآلود فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و اطراف روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند تا گردن و سينه با آن پوشانده شود و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان همكيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤمنان تا رستگار شويد).
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: ترجمه آیه 30 سوره نور چنین است که ای پیامبر (ص) به مردان مؤمن بگو که در ارتباط با نامحرمان نگاه خود را فرو بیندازند و پاکدامنی خود را حفظ کنند که این برای آنها بهتر و پاکیزهتر است و مایه رشد آنها میشود و خداوند به آنچه انجام میدهند کاملا آگاه است.
وی خاطرنشان کرد: در آیه 31 سوره نور نیز خداوند همین توصیه را به زنان مؤمن میفرماید که به زنان مؤمن هم بگو که نگاهشان را فرو بیندازند و پاکدامنی خود را حفظ کنند.
آیتالله مظفری تأکید کرد: به جهت تلاشی که دشمنان در این ایام برای ترویج بیحجابی و بدحجابی در جامعه اسلامی دارند، جا دارد که ائمه محترم جمعه و جماعات و اصحاب فکر، فرهنگ و رسانه هم بیش از گذشته برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تلاش کنند و این مسائل را برای ملت عزیزمان تببین کنند، چرا که بسیاری از کسانی که دچار بیحجابی و بدحجابی میشوند، ناشی از تبلیغات سوء دشمن و ناآگاهی نسبت به فلسفه حجاب است، اگر حجاب اسلامی به درستی تبیین شود و فلسفه حجاب بیان شود، اغلب افرادی که حجاب مناسبی ندارند، قطعا در عمل خود تجدیدنظر خواهند کرد.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: لذا به توفیق الهی طی چند هفته در خطبههای نخست نماز جمعه به این موضوع خواهیم پرداخت، نکته نخست که توجه به آن لازم بوده، این است که پیش از اسلام هم مسئله حجاب چه در ایران باستان و چه در میان ملل، اقوام و فرهنگهای دیگر وجود داشته است، یعنی اینطور نیست که مسئله پوشش و حجاب از ابداعات دین مبین اسلام باشد که کسی تصور کند قبل از اسلام همه خانمها بیحجاب بودهاند و اسلام آمده مسئله حجاب را مطرح کرده است، خیر اینطور نیست.
وی یادآور شد: قبل از اسلام هم در ایران ما چه بسا بسیار سختگیرانهتر و شدیدتر مسئله حجاب، پوشش و محدودیتهای روابط زن و مرد وجود داشته که به آنها اشارهای خواهم کرد، دین مبین اسلام هم اصل این مسئله را با تفاوتهایی در حد و حدود مسئله حجاب و رابطه با نامحرمان تأیید کرده است.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: ویلدورانت در صفحه 552 جلد اول کتاب تاریخ تمدن درباره حجاب زنان قبل از اسلام اینطور مینویسد که زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوشدار از خانه بیرون بیایند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: از این جمله استفاده میشود که حجاب داشتن نشان باکلاس بودن و طبقه بالای اجتماع بودن بوده است، یعنی بیحجابی نشان از این بود که فرد از طبقات پایین جامعه است.
وی بیان کرد: ویلدورانت در ادامه میگوید هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان آمیزش و اختلاط داشته باشند؛ یعنی زنهای طبقات بالای اجتماع اصلا اجازه ارتباط با نامحرم را نداشتند.
آیتالله مظفری خاطرنشان کرد: ویلدورانت در ادامه میگوید زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را هر چند که پدر یا برادرشان باشد، ببینند؛ یعنی اینقدر سختگیرانه عمل میشد، وی در ادامه میگوید در نقشهایی که از ایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمیشود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بنابراین در ایران قبل از اسلام هم مسئله حجاب بهویژه برای طبقات بالای اجتماع مطرح بوده است، یعنی هر چه خانمها باحجابتر و پوشیدهتر بودند، نشان از این داشت که باکلاستر بوده و به طبقات بالای اجتماع تعلق دارند.
وی تصریح کرد: همچنین ویلدورانت نسبت به حجابی که در میان قوم یهود رایج بود، در صفحه 30 جلد 12 کتاب تاریخ تمدن اینطور مینویسد که اگر زن به نقض قانون یهود میپرداخت، چنانکه مثلا بیآنکه چیزی بر سر داشته باشد، به میان مردم میرفت و یا در شارععام نخ میرشت (در ملأعام نخریسی میکرد) و یا با هر صنفی از مردان درددل میکرد، یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانهاش تکلم میکرد، همسایگانش میتوانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.
امام جمعه قزوین یادآور شد: یعنی اگر خانمی صدایش در خانه بلند میشد، به نحوی که همسایه صدای او را بشنود، یا اگر با مرد نامحرم گفتوگویی داشت، شوهرش به خودش حق میداد که بدون پرداخت مهریه این خانم را طلاق بدهد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: بنابراین اصل حجاب از ابداعات دین مبین اسلام نیست و قبل از اسلام هم در فرهنگهای مختلف از جمله فرهنگ ایران باستان و شرایع دیگر مانند یهودیت وجود داشته است، اسلام حد و حدود آن را مشخص و بعضا سختگیریها را کم کرده و در برخی موارد هم حدودی قرار داده که چه بسا سابقه نداشته است.
وی عنوان کرد: این مسئله که آیا بانوان باید حجاب داشته باشند و پوشش خاصی را رعایت کنند یا در این مسئله آزاد باشند، به ظاهر مسئلهای است که فقط به خانمها مربوط میشود، اما واقعیت این است که این مسئله بیش از اینکه به خانمها ارتباط پیدا کند، به آقایان ارتباط پیدا میکند، بنابراین لازم است باطن مسئله را مطرح کرد.
آیتالله مظفری بیان کرد: به فرمایش استاد شهید آیتالله مطهری (رضوان الله تعالی علیه) روح و باطن این مسئله به این صورت باید مطرح شود که آیا مردان در بهرهکشی جنسی از زنان باید آزادی مطلق داشته باشند یا اینکه باید محدود شوند؟ در واقع ستر و حجابی که خانمهای جامعه انتخاب میکنند، مردان را محدود میکند.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خلاصه نظر اسلام در این زمینه را اگر بخواهم در یک جمله عرض کنم این است که اسلام موافق با این مسئله است که کامیابیهای جنسی تنها به محیط خانواده و نسبت به همسران مشروع محدود شود و محیط اجتماع محیط مناسب و سالمی برای کار، فعالیت و تلاش اجتماعی و اقتصادی باشد، خلاصه فلسفه حجاب به این مسئله برمیگردد.
وی تأکید کرد: فلسفه حجاب را میتوان در چند نکته خلاصه کرد، بنده ابتدا خلاصه و فهرست آن را عرض خواهم کرد و سپس به تدریج در خطبههای متعدد سعی میکنم این مطالب را توضیح داده و تبیین کنم، ابتدا اشارهای به فلسفه حجاب از نظر دین مبین اسلام خواهم داشت، اولا از نظر روانی، رعایت حجاب خانمها به بهداشت روانی اجتماع کمک میکند.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: نکته دوم این است که از نظر خانوادگی، حفظ حجاب موجب تحکیم بیشتر خانواده و صمیمیت بیشتر بین زوجین میشود، نکته سوم این است که از نظر اجتماعی حجاب موجب حفظ و استبقاء نیروی کار و فعالیت اجتماعی و بهرهوری و بهرهمندی بیشتر اقتصادی میشود.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: نکته چهارم هم اگر از نظر وضعیت زنان بخواهیم به مسئله نگاه کنیم، این است که حجاب باعث میشود ارزش زن در برابر مرد بالا برود.
وی اظهار کرد: توضیح مسئله اول را در این خطبه عرض خواهم کرد و مسائل بعدی را در خطبههای هفتههای آینده تبیین خواهم کرد، عرض ما این بود که حجاب باعث میشود آرامش روانی جامعه بیشتر و بالاتر باشد، توضیح این مطلب این است که در آیه 30 و 31 سوره نور پوشش نامناسب زن و دلبری زنان از مردان در سطح جامعه و همچنین چشمچرانی مردان اشاره شده است.
آیتالله مظفری عنوان کرد: این آیات اشاره به این دارد که چه مردان و چه زنان پاکدامنی خود را حفظ کرده و چشمچرانی نکنند، دلبری کردن زنان در جامعه و چشمچرانی کردن مردان قطعا باعث تحریک غریزه جنسی آنها میشود، غریزهای که بسیار قوی، عمیق، دریاصفت و پایانناپذیر است، یعنی اینطور نیست که فرد به چند مورد بسنده کرده و راضی شود، بلکه این غریزه پایانناپذیر است.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: توضیح مطلب این است که هیچ مردی از تصاحب زیبارویان و هیچ زنی هم از متوجه کردن مردان به خودش و تصاحب دل و قلب آنها و هیچ دلی هم از هوس سیر نمیشود، انسان در هر مسیری که گام برمیدارد سیریناپذیر است، بنابراین تقاضای درونی یک تقاضای نامحدود است و طبعا پاسخ به این تقاضای نامحدود امکانپذیر نیست و همیشه با نوعی احساس محرومیت و دست نیافتن به آرزوها همراه بوده و حس ناکامی را در افراد ایجاد و تقویت میکند و همین مسئله منجر به اختلالات روحی و بیماریهای روانی در مرد و زن میشود.
وی خاطرنشان کرد: امروزه در کشورهای غربی اگر میبینیم آمار بیماریهای روانی نسبت به کشورهای اسلامی بسیار بالاست و میزان استفاده آنها از داروهای اعصاب و روان خیلی بالاتر است، یک عامل مهم آن مسئله آزادیهای جنسی و فراوانی تحریکات جنسی در فرهنگ غربی است که نتیجه واضحش این است که بیماریهای روانی را در جامعه آنان افزایش میدهد.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: هر جامعهای که بیشتر به سمت بیحجابی حرکت کند، طبعا بیماریهای روانی در آن جامعه افزایش پیدا خواهد کرد، دین مبین اسلام در مسئله پوشش بیشتر به خانمها توصیه دارد و از آنها پوشش بیشتری را طلب کرده و در مسئله نگاه هم بیشتر به آقایان توصیه دارد که مراقب نگاه خود و چشمان خود باشند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تصریح کرد: این هم به یک مسئله فطری و غریزی در وجود انسانها بر میگردد و آن هم این است که بهصورت فطری خانمها بیش از آقایان تمایل به خودنمایی و خودآرایی کردن دارند و بهدنبال این هستند که دل طرف مقابل را تصاحب کنند، به فرمایش شهید مطهری از نظر تصاحب قلبها و دلها مردان شکار و زنان شکارچی هستند، یعنی زنان بهصورت طبیعی بهدنبال این هستند که دل طرف مقابل را تصاحب کنند، لذا دلربایی میکنند.
وی یادآور شد: اما آقایان در فطرتشان از نظر تصاحب جسم و تن شکارچی بوده و خانمها شکار هستند، این تفاوت فطری و غریزی بین خانمها و آقایان وجود دارد، لذا در دین مبین اسلام به خانمها بیشتر توصیه شده که حجاب و پوشش مناسب را رعایت کنند و درباره آقایان هم بیشتر به مسئله حفظ نگاه تأکید شده است، بنابراین تبرج و برهنگی از مشکلات فرهنگی خانمها محسوب شده و چشمچرانی هم بیشتر متوجه آقایان است.
آیتالله مظفری اظهار کرد: لذا در ذیل آیه 30 سوره نور که توصیه به این دو نکته فرموده، خدای متعال فرموده است «ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ»، اینکه توصیه به پوشش مناسب و پرهیز از چشمچرانی میشود به این دلیل است که این برای خود شما بهتر است، خود شما بیشتر رشد کرده، پاکیزه شده و از آلودگیها به دور میمانید.