امروز :
Skip to main content

آیت‌الله حسین مظفری در خطبه اول نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، اظهار کرد: خودم و همه شما برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی در زندگی توصیه و سفارش می‌کنم، یکی از محورهای تقوا رعایت عفت و عفاف در زندگی است، و یکی از مصادیق عفاف هم مسئله حجاب است که موضوع عفاف و حجاب محور مباحث ما در چند خطبه اخیر بوده است.

 

وی ادامه داد: در خطبه‌های هفته‌های گذشته اشاره به فلسفه حجاب از منظر دین مبین اسلام شد و گفته شد که چه از نظر فردی و چه از حیث خانوادگی و چه از نگاه اجتماعی، حجاب دارای آثار مفید و برکاتی برای فرد و جامعه اسلامی است.

 

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما این بحث را از منظر فردی ادامه داده و سپس ان‌شاءالله نگاه حکومتی هم به مسئله خواهیم داشت که حکومت اسلامی در این مسئله چه وظایفی بر عهده دارد، در ادامه نگاه فردی خوب است توجهی به برخی از شبهات مهمی که در این مسئله مطرح بوده و هست داشته باشیم.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: یکی از این شبهات که گاهی در گوشه و کنار در برخی رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب دیده یا شنیده می‌شود، این است که می‌گویند اگر ما مردان را از نگاه کردن، زنان را از خودآرایی کردن و مردان و زنان را از روابط محدود و محروم کرده، حرص، ولع و طمع آن‌ها برای این امور بیشتر خواهد شد و استناد به این اصل معروف و مشهور می‌کنند که انسان‌ها نسبت به چیزی که از آن منع شوند، حریص می‌گردند.

 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مطابق این شبهات گفته می‌شود که کسی را از کاری منع نکنید، بگذارید پسران ما آزاد باشند و دختران ما هر طور که دوست دارند لباس بپوشند و تجمل کنند، چون اگر شما آن‌ها را منع کنید، حرصشان بیشتر می‌شود و می‌گویند حالا که ما را منع می‌کنید، ما این مسیر را با سرعت بیشتری خواهیم رفت.

 

آیت‌الله مظفری تأکید کرد: یکی از روان‌شناسان و روانکاوان معروف غربی که تأکید زیادی بر این مسئله دارد، جناب فروید است، او می‌گوید حس ناکامی منشأ بسیاری از مشکلات روانی افراد است، او سپس می‌گوید منشأ بسیاری از این ناکامی‌ها، همین محدودیت‌ها و قیود اجتماعی است، این قیود، آداب، رسومی که ناشی از دین و سنت‌های اجتماعی است، افراد را در نگاه، پوشش، روابط و رفت‌وآمد محدود می‌کند، این‌ها باعث می‌شود غرایض افراد سرکوب شده، حس ناکامی به آن‌ها دست بدهد و این ناکامی هم به مشکلات متعدد روانی بینجامد.

 

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: توصیه‌ای که فروید می‌کند این است که افراد را آزاد بگذارید و قیود اجتماعی را بردارید، یکی از فیلسوفان غربی به‌نام راسل هم این‌طور می‌گوید که اگر اجازه بدهید عکس‌های سکس و مبتذل در جامعه منتشر شود، یک مدت ممکن است افراد به دیدن این‌طور عکس‌ها رغبت پیدا کرده و علاقه نشان دهند، اما بعد از مدتی دیگر برایشان عادی شده و دلزده می‌شوند، اما چون شما مانع ایجاد می‌کنید، این‌ها حریص‌تر می‌شوند، پس آزادشان بگذارید و منعی برای غرایض و هوس‌های آنان ایجاد نکنید.

 

وی یادآور شد: این شبهه‌ای است که مطرح می‌شود و نیاز است به این شبهه پاسخ داده شود، اگر سرکوب غرائض، حس ناکامی را در افراد ایجاد می‌کند، باید بدانیم که آزاد گذاشتن مطلق آن‌ها نه تنها این حس ناکامی را از بین نمی‌برد، بلکه بر عمق و گستره آن می‌افزاید و به مراتب این حس ناکامی را بیشتر می‌کند.

 

امام جمعه قزوین اظهار کرد: راسل گفت اجازه بدهید عکس‌های سکس و مبتذل منتشر شوند تا برای مردم عادی شود و دیگر حریص نباشند و به‌دنبال این موارد نروند، پاسخ این است که نسبت به یک عکس خاص ممکن است این اتفاق بیفتد، افراد بعد از مدتی نسبت به آن عکس و صحنه خاص دلزده شوند، اما این‌طور نیست که حرص و ولع آن‌ها برای عکس‌ها و نمونه‌های دیگر کمتر شود، بلکه به مراتب بیشتر خواهد شد و به‌دنبال تنوع، تکثر و موارد دیگر می‌گردند و حرص و ولع روحی آن‌ها هرگز با این آزاد گذاشتن‌ها پایان نمی‌پذیرد و یا کم نمی‌شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اساسا ما باید بین عطش روحی و حرارت جسمی فرق بگذاریم، ممکن است برای مدتی این حرارت جسمی با غریزه جنسی برای ساعاتی از بین برود، اما عطش روحی هرگز از بین نمی‌رود، آزادی مطلق و بی‌بند و باری در جامعه، عطش روحی را به‌شدت افزایش می‌دهد.

 

وی بیان کرد: شاهد مطلب این است که در گذشته روابط این‌گونه آزاد نبوده است، پادشاهان و خلفایی که چه در ایران و چه خلفای عرب امثال هارون، خسرو پرویز و دیگران حرم‌سرا داشته‌اند، به ده‌ها و صدها زن دسترسی داشته‌اند، آیا حرص و طمع آنان برای دستیابی به موارد دیگر بیشتر بوده، یا افراد عادی که صرفا یک همسر شرعی داشته‌اند و با او زندگی کرده‌اند؟ تاریخ نشان می‌دهد حرص این پادشاهان بسیار بوده و اگر می‌شنیدند که در فلان گوشه کشور یک زن زیبا وجود دارد، سعی می‌کردند به هر قیمتی که شده به او هم دسترسی پیدا کنند، این نشان می‌دهد که عطش روحی آن‌ها بیشتر بوده است.

 

آیت‌الله مظفری خاطرنشان کرد: یعنی هر چه این آزادی و بی‌بند و باری بیشتر شود این عطش روحی هم بیشتر خواهد شد، همین امروز در کشورهای غربی که آزادی و بی‌بند و باری بیشتر از کشورهای اسلامی است و البته قابل مقایسه هم نیست، آیا حس ناکامی و بیماری‌های روانی کمتر بوده یا بیشتر است؟ آمارها نشان می‌دهد بیماری‌های روانی در کشورهایی که به اصطلاح آزادند و بی‌بند و باری در آن‌ها رواج دارد، به مراتب از کشورهایی که این محدودیت‌ها در آن‌ها حاکم است، بیشتر است.

 

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: فلذا نفس انسان مثل دوزخ است، خدای متعال در آیه 30 سوره ق می‌فرماید «يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِيدٍ»، یعنی (آن روز كه ما به دوزخ مى‌گوييم آيا پر شدى و مى‏‌گويد آيا باز هم هست)، خداوند در این آیه می‌فرماید هر چه در دوزخ بیشتر افراد را می‌افکنند، دوزخ افراد بیشتری را می‌خواهد.

 

وی تصریح کرد: نفس انسان هم این‌گونه است، مانند آتشی که شما هر چقدر بیشتر به او هیزم بدهید، باز سیر نمی‌شبود، بلکه هیزم بیشتری می‌خواهد و شعله‌ورتر می‌شود، یعنی این‌طور نیست که اگر دسترسی بیشتر شد، عطش انسان کم شود، خیر، بیشتر می‌شود.

 

امام جمعه قزوین یادآور شد: اشاره به این اصل معروف کرده‌اند که انسان نسبت به هر چیزی که منع و ممنوع شود، حریص‌تر می‌شود، مرحوم استاد علامه شهید مطهری پاسخ این سخن را این‌گونه می‌دهد که بله، انسان حریص‌تر می‌شود، اما نسبت به چیزهایی که از یک طرف ممنوع می‌شود، و از طرف دیگر نسبت به آن تحریک می‌شود، اگر این تحریک با آن ممنوعیت در کنار هم قرار بگیرند، حرص انسان را بیشتر می‌کند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بنده در این خصوص یک مثال ساده خواهم زد، شما برای خودتان اسراری دارید که سعی می‌کنید آن‌ها را به کسی نگویید، اما اگر آمدید به کسی گفتید که من یک راز دارم، طرف مقابل بگوید رازت را بگو، اما شما بگویید نه نمی‌گویم، طبیعی است که او حریص می‌شود که این راز را بشنود، تا قبل از اینکه به او چیزی نگفته و تحریکش نکرده بودید، او هم حرصی نداشت که اسرار شما را بشنود، اما به محض اینکه او را تحریک کردید و گفتید من رازی دارم، اگر رازتان را نگویید او حریص می‌شود.

 

وی عنوان کرد: لذا در سطح اجتماعی نسبت به غرائض جنسی هم اگر عرضه صورت بگیرد و زنان خودشان را با آرایش و تجمل عرضه کنند و از طرف دیگر منع صورت بگیرد، این حرص به وجود می‌آید، اما صحبت در این است که چرا صحنه اجتماع باید صحنه ارضای غرائض جنسی شود؟ چرا باید این عرضه‌ها و تحریک‌ها صورت بگیرد و بعد شما بگویید منع نکنید؟ بنابراین باید جلوی عرضه گرفته شود.

 

آیت‌الله مظفری بیان کرد: لذا این حقیقت است که نفس انسان سیری‌ناپذیر است و هر چه او را تأمین و ارضا کنید، بیشتر از شما طلب می‌کند، این مسئله در اشعار شعرای فارسی و عربی هم منعکس شده است، از جمله جناب سعدی این‌طور می‌فرماید «مراد هر که برآری مطیع امر تو گشت/ خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد».

 

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این یعنی هر کس که حاجتش را بدهی، مریدت می‌شود، اما نفس انسان برعکس است و اگر نیاز او را برآورده کنی، بیشتر فرمان می‌دهد و بیشتر طلب می‌کند.

 

وی تأکید کرد: یکی از شعرای عرب هم می‌گوید نفس شما مثل طفل نوزاد و شیرخواری است که به پستان مادر انس گرفته است، اگر رهایش کنی این انس و علاقه همین‌طور باقی می‌ماند، اما اگر او را جدا کردی، این علاقه کم‌کم از بین می‌رود، نفس را باید از خواسته‌هایش به تدریج جدا کنی، البته به نحوی که طبیعت انسان می‌طلبد، باید به نحو مشروع به آن پاسخ داد.

 

امام جمعه قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از شعرای عرب می‌گوید به نفس هر چقدر بیشتر بدهی، بیشتر می‌خواهد، اگر به کم بسنده کنی، او هم قناعت خواهد کرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: نتیجه اینکه افزایش بی‌بند و باری و آزادی‌های بی حد و حصر در جامعه برخلاف نظر عده‌ای نه تنها بیماری‌ها و حس ناکامی‌ها را کاهش نمی‌دهد، بلکه به مراتب به عمق و گستردگی آن‌ها می‌افزاید.