امروز :
Skip to main content

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به شرح حکمت 4 نهج‌البلاغه پرداخت.

آیت‌الله حسین مظفری در شرح حکمت 4 نهج‌البلاغه که در تاریخ 22 مهر ماه 1403 در مسجد امام حسن عسکری (ع) پردیسان قم برگزار شد، اظهار کرد: این حکمت حاوی 5 جمله کوتاه و پرمغز است، حضرت در این حکمت فرموده‌اند «الْعَجْزُ آفَةٌ»، یعنی عجز و ناتوانی آفت است و به انسان آسیب می‌رساند، گاهی این عجز و ناتوانی‌ها ناشی از قصور است و چه بسا دست خود انسان نباشد، برای مثال کسی که معلول است در انجام برخی کارها ناتوان و عاجز است، اما بسیاری از این ناتوانی‌های اعم از جسمی و روحی، فردی و اجتماعی، ناشی از تقصیرهاست، به این معنا که ما در انجام آن‌ها کوتاهی کرده‌ایم، برای مثال درس نخوانده‌ایم یا ورزش نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: انسان باید این ناتوانی‌های ناشی از تقصیر را کنار بگذارد تا بتواند به هدف و مقصدش برسد، منتظران ظهور باید سعی کنند توانمندی خود را بالا ببرند، چرا که امام زمان (عج) سربازانی توانمند از لحاظ جسمی و روحی مانند مالک‌اشتر می‌خواهد که بتوانند برای آن حضرت کار کنند، خدای متعال در آیه 60 سوره انفال می‌فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، یعنی (و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه می‌فرمایند «وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ»، یعنی صبر شجاعت است، صبر کار انسان‌های شجاع و آزاده است، چه صبر در برابر گناه و معصیت، چه صبر برای انجام طاعت و چه صبر در برابر مصیبت. بنابراین این هم فضیلت دیگری است که بسیار مهم است، امام (ع) فرموده جایگاه صبر برای ایمان مانند سر برای بدن است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه می‌فرمایند «وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ»، یعنی زهد و دل نبستن به دنیا ثروتی بسیار ارزشمند برای انسان است، رسول خدا (ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند خداوند تو را به چیزی زینت کرده که کسی را به زینتی زیباتر از آن زینت نکرده است، آن هم این است که تو زاهدی و هیچ علاقه‌ای به دنیا نداری.

وی خاطرنشان کرد: زهد به این معنا نیست که انسان دستش خالی باشد، بلکه به معنای این است که انسان تعلق و وابستگی نداشته باشد و وارسته از دنیا باشد، هر چند ممکن است وضع مالی انسان خیلی هم خوب باشد.

آیت‌الله مظفری تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه می‌فرمایند «وَالْوَرَعُ جُنَّةٌ»، ورع گاهی به معنای تقوا به کار می‌رود، گاهی مرحله بالاتر تقواست، این هم یک سپر برای انسان است که انسان را از بسیاری از تیرهای بلا حفظ می‌کند که از طرف شیاطین به سراغ انسان می‌آید، در این مواقع آن چیزی که می‌تواند انسان را حفظ کند تقوای الهی است که انسان خودش را در حصن حصین خدا قرار دهد و سراغ گناهان و شبهات نرود که از کید و مکر شیاطین محفوظ بماند.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه می‌فرمایند «وَ نِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى»، حضرت در این قسمت فرموده‌اند رضایت مقدرات الهی چه همنشین خوبی است؛ همنشین خوب حال انسان را خوب می‌کند، انسان وقتی با همنشین خوب بنشیند غم و غصه‌هایش برطرف می‌شود، چه همنشینی بهتر از رضایت به تقدیرات الهی؟ انسان راضی همیشه حالش خوب است.

وی یادآور شد: البته انسان همیشه تلاش می‌کند که اگر مشکل، نقص و کاستی وجود دارد برطرف شود، اما انسانی که تلاش خود را کرده و وضع مالی‌اش خیلی خوب نشده است، می‌تواند این را به حساب مقدرات و حکمت الهی بگذارد و راضی باشد، یا اگر بلایی به او رسیده، آن را به حساب حکمت خدا بگذارد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: حضرت موسی (ع) به خدای متعال عرض کرد که خدایا چه کنم که تو از من راضی شوی؟ خدای متعال فرمود آنچه مایه رضایت من می‌شود این است که تو از مقدرات و هر آنچه برایت رقم می‌زنم راضی باشی.