امروز :
Skip to main content

صدقات چه فوایدی دارند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به شرح فواید صدقات پرداخت.

آیت‌الله حسین مظفری در شرح حکمت 7 نهج‌البلاغه که در تاریخ 30 مهر ماه 1403 در مسجد امام حسن عسکری (ع) پردیسان قم برگزار شد، اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) در حکمت 7 نهج‌البلاغه می‌فرمایند «وَ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ»، حضرت در این قسمت می‌فرمایند صدقات دوا و دارویی مفید و ثمربخش است.

وی ادامه داد: برخی بزرگان گفته‌اند صدقه به هر بخششی گفته نمی‌شود، بخششی که برای خدا باشد صدقه نامیده می‌شود، البته این لزوما به معنای بخشش مال نیست، گاهی انسان از مال خودش به فقرا و نیازمندان می‌دهد، گاهی با علم خودش جاهلی را هدایت می‌کند، گاهی هم از نعمت‌‌های دیگری که خدا به او عنایت کرده در مسیر خدمت‌رسانی به بندگان خدا استفاده می‌کند، همه این‌ها می‌تواند صدقه باشد، مفهوم عام صدقه شامل انفاق‌های واجب مانند خمس و زکات و مستحبات می‌شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: گاهی انسان به یک فرد کمک می‌کند و گاهی هم کارهای عام‌المنفعه انجام می‌دهد، برای مثال بیمارستان، مدرسه یا پلی می‌سازد، مفهوم عام صدقه شامل همه این موارد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: صدقه به مفهوم عام خود دارویی ثمربخش برای صدقه‌دهنده و افراد جامعه است، صدقات در جامعه بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کنند و بیماری‌ها را شفا می‌دهند، به‌ویژه برای خود صدقه‌دهنده هم یکی از عواملی است که موجب شفای خود او از بیماری‌ها و یا شفای اطرافیان او می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نقل است شخصی خدمت پیامبر اسلام (ص) آمد و عرض کرد همسر و 9 فرزندم بیمار شده‌اند، حضرت فرمودند آن‌ها را با صدقه دادن مداوا کن، هیچ چیزی نافع‌تر و سودمندتر از صدقه وجود ندارد، در روایت دیگری نیز حضرت فرمودند بیماران خود را با صدقه دادن مداوا کنید.

آیت‌الله مظفری تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه می‌فرمایند «وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي [آجِلِهِمْ] آجَالِهِمْ»، یعنی اعمال و کردار بندگان خدا و کارهایی که در دنیا انجام می‌دهند در پیش روی آنان در آخرت قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این یکی از فرمایشات ائمه معصومین (ع) است که بر تجسم اعمال دلالت می‌کند، کما اینکه آیات متعددی نیز در این زمینه داریم، خدای متعال در آیه 30 سوره آل‌عمران می‌فرماید «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»، یعنی (روزی که هر کس آنچه را از کار نیک انجام داده و آنچه را از کار زشت مرتکب شده حاضر شده می‌یابد، و آرزو می‌کند که ای کاش میان او و کارهای زشتش زمان دور و درازی فاصله بود. و خدا شما را از عذاب خود برحذر می‌دارد؛ و خدا به بندگان مهربان است).

وی یادآور شد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید قیامت روزی است که هر کسی هر آنچه از خیر و شر انجام داده، می‌یابد، یعنی اگر عمل انسان خوب باشد، به چهره خوب و پسندیده و اگر بد باشد به چهره کریه و ناپسندی پیش‌روی انسان جلوه‌گر می‌شود و موجب سرور و خوشحالی یا خدای ناکرده ناراحتی انسان خواهد شد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه 6 سوره زلزله می‌فرماید «يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ»، یعنی (در چنين روز انسان‌ها گروه گروه باز گردند تا نتيجه و حاصل‏ كارهايشان را به آنان بنمايانند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید در قیامت خود اعمال را در مقابل چشم انسان‌ها قرار می‌دهیم و انسان‌ها اعمالشان را می‌بینند.

وی بیان کرد: انسان‌ها هر کاری در دنیا انجام می‌دهند، در آخرت پیش چشمشان قرار می‌گیرد و با عمل خودشان روبه‌رو می‌شوند و این عمل مایه سرور و مایه ناراحتی آن‌ها خواهد شد، ان‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق بدهد اعمالمان به گونه‌ای باشد که در روز قیامت مایه سرور و خوشحالی ما شود.