هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با حضور نماینده ولیفقیه در استان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار و جمعی از مسئولان و هنرمندان استان و کشور در قزوین برگزار شد. در پایان این مراسم، نفرات برتر دوسالانه خوشنویسی کشور مورد تجلیل قرار گرفتند.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در آیین هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران، یادبود استاد برجسته خط نسخ علاءالدین تبریزی که در تالار اجتماعات دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: شما مجاهدان عرصه هنر و مروّجان ارزشهای متعالی ایمانی، اسلامی و انسانی هستید، امیدواریم هر کس در عرصه رسالت و مسئولیت خود با الگوی حاجقاسمی تأثیرگذار و جوانمردانه انجاموظیفه کند.
وی ادامه داد: هنر یعنی چه؟ پاسخ این پرسش مصداقهایی دارد، هنر به معنای سوره علق است، این اوج هنر الهی است که خالق، آفریننده و بنیانگذار هنر یعنی خدای متعال این آیات دلنشین را به ما نشان میدهد.
امامجمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در نگاه دیگری به انسان میفرماید «فتبارک الله احسن الخالقین»، یعنی خدای متعال یک نمایشگاهی ترتیب داده و کارهای هنری خود را در این نمایشگاه به ما نشان میدهد و ذهن ما را روی آنها متمرکز میکند و میفرماید این هنر من است و در نهایت به خودش بابت آفرینش این هنر تبریک میگوید.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: وقتی خدا «احسن الخالقین» است، یعنی انسان اگر انسان باشد و انسان بماند، «احسن المخلوقین» میشود، اگر انسان «احسن المخلوقین» نبود، خدا به خودش «احسن الخالقین» نمیفرمود.
وی خاطرنشان کرد: هنر به معنای مبارزه با تبعیض و حفظ کرامت انسانی است، خدای متعال در آیه 13 سوره حجرات میفرماید «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ»، یعنی (اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست)، اگر ما این را با خوشنویسی و هر عنوانی برجسته کنیم و در انظار جهانیان قرار دهیم، در این جهان پر از ظلم و تبعیض و در این جهانی که کرامت انسانی در حال آسیب دیدن است، از ظرفیت هنر بهعنوان پرچمداری برای کرامت انسانی بهره خواهیم برد.
آیتالله عابدینی تأکید کرد: وقتی خدای متعال میخواهد نظام حاکمیتی و حکومتی ایمانی و دینی را مطرح میکند، میبینیم که در آیه ۳ سوره مائده میفرماید «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»، یعنی (امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما بهعنوان آيينى برگزيدم).
امامجمعه قزوین تصریح کرد: وقتی که میخواهیم روابط بین انسانها را در زیباترین و ظریفترین شکل ممکن تماشا کنیم، میبینیم که خدای متعال در آیه ۱۰ سوره حجرات میفرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»، یعنی (در حقيقت مؤمنان با هم برادرند)، این به معنای هنر است.
وی یادآور شد: وقتی میخواهیم عظمت انسان، تعالی انسان و هدف از آفرینش انسان را مشاهده کنیم، میبینیم که خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل میفرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُون»، یعنی (هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگى پاكيزهاى حيات حقيقى بخشيم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مىدادند پاداش خواهيم داد).
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در این آیه میفرماید هر کس کار شایستهای انجام دهد، چه زن باشد و چه مرد، ولی به معرفت رسیده باشد، یعنی عقلش شکوفا شده باشد و ایمان آورده باشد خدا به او حیات طیبه میدهد، هر کسی نمیتواند ایمان بیاورد، انسان عاقل و فرهیخته مؤمن است، اگر انسان عاقل و فرهیخته نباشد شایستگی ایمان آوردن در او نیست.
آیتالله عابدینی عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۱۳۰ سوره بقره میفرماید «وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ»، یعنی (و چه كسى جز آنكه به سبك مغزى گرايد از آيين ابراهيم روى برمىتابد و ما او را در اين دنيا برگزيديم و البته در آخرت نيز از شايستگان خواهد بود)، خدای متعال در این آیه میفرماید چه کسی از دین ابراهیمی روی برمیگرداند غیر از آن کسی که از عقل برخوردار نیست، یعنی هر کس عاقل نیست نمیتواند دیندار شود، یعنی هنوز به بلوغی نرسیده که شیرینی، حلاوت، زیبایی و هنرمندانگی ایمان و اسلام را درک کند.
وی ادامه داد: بنابراین خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل میفرماید هر کس کار شایستهای انجام دهد، چه زن باشد و چه مرد، به شرط اینکه ایمان داشته باشد، ما او را به حیات طیبه زنده میکنیم، یعنی زیباترین جلوه هنر و آفرینش در وجود چنین انسانی تجلی میکند، به شکوفایی مینشیند و تماشایی میشود، این به معنای هنر است.
امامجمعه قزوین بیان کرد: هنر یعنی «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، مگر از این زیباترین هم میشود چیزی گفت؟ ما این را از لسان رسول اکرم (ص) میشنویم.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در رسالتهای انسانی نسبت به همنوعان در سطوح بینالمللی میتوان گفت که هنر به معنای این است که رسول اکرم (ص) میفرماید اگر کسی بشنود یک نفر (حتی اگر این نفر غیرمسلمان باشد) فریادش بلند شود که ای مسلمانان به فریاد من برسید؛ اما کسی پاسخ او را ندهد و حمایتش نکند مسلمان نیست.
وی تأکید کرد: ما امروز این فریاد را از غزه مسلمان میشنویم، اگر یک جای غیرمسلمانی هم شبیه غزه بود باز هم ما باید جوابگوی فریاد آنان باشیم، این به معنای هنر است.
آیتالله عابدینی تصریح کرد: هنر یعنی امیدی که خدا به ما نسبت به آینده میدهد، خیلی جاها یأس و ناامیدی را ترویج میکنند و با تیرگی و تاریکی آینده جهان را ترسیم میکنند؛ اما خداوند در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء میفرماید «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»، یعنی (و در حقيقت در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد)، این نمایش هنر الهی است.
امامجمعه قزوین یادآور شد: در قرآن هر سورهای با نام خدای متعال و با «بسمالله الرحمن الرحیم» آغاز میشود، مرکز این جمله «الله» است، «الله» مستجمع جمیع اسماء الهی است، وقتی کلمه «الله» باز میشود تبدیل به صد اسم میشود و آن صد اسم وقتی در قالب دعایی مانند جوشن کبیر قرار میگیرند تبدیل به هزار اسم میشوند، وقتی ما این هزار اسم را زمزمه میکنیم تازه میفهمیم که نام خدا چقدر احتیاج به شرط و بسط دارد و در یک بیت میگوییم «با صد هزار جلوه برون آمدی که من/ با صد هزار دیده تماشا کنم تو را»، این به معنای هنر است، این شعرا در معارف دینی عمیق بودهاند که توانستهاند چنین شعرهایی بسرایند.
وی اظهار کرد: هنر یعنی آنچه حافظ گفته که «منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن/ منم که دیده نیالودهام به بد دیدن/ وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/ که در طریقت ما کافریست رنجیدن».
وی خاطرنشان کرد: هنر آن سروده بسیار ماندگار و جاودانه محتشم کاشانی است که میگوید «باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است»، این هنری است که ریشه در ارادت به خاندان عصمت و طهارت دارد.
امامجمعه قزوین تأکید کرد: هنر اگر عطر و بوی قرآن داشته باشد، اگر عطر و بوی ولایت امیرالمؤمنین (ع) داشته باشد، اگر عطر و بوی رسالت، نبوت و وحی داشته باشد، اگر عطر و بوی نماز، معرفت و عرفان داشته باشد، آن موقع هنر فاخر خواهد بود، همان چیزی که اکنون از دستان هنرمند شما عزیزان میبارد و در جلوههای مختلف چشم مشتاقان را به خود جلب میکند.