امروز :
Skip to main content

🕌 #حضور_در_مساجد (46) | آیت‌الله مظفری، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با حضور در مسجد صاحب‌الزمان (عج) شهر اقبالیه، در نماز جماعت مغرب و عشاء شرکت کرد و پس از اقامه نماز، در جمع نمازگزاران سخنرانی کرد.

آیت‌الله حسین مظفری در جمع نمازگزاران مسجد صاحب‌الزمان (عج) شهر اقبالیه، ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: وجود نازنین امام جعفر صادق (ع) خطاب به یکی از اصحابشان به نام فضیل فرمودند آیا شما شیعیان ما گاهی دور هم جمع می‌شوید و احادیث ما را برای یکدیگر می‌خوانید یا خیر؟ ایشان عرض کردند فدای شما شوم بله، گاهی مجالسی می‌گیریم و یاد شما اهل بیت (ع) را زنده نگاه می‌داریم.

وی ادامه داد: امام (ع) فرمود این را بدان و این مطلب را به شیعیان ما هم برسان که من این مجالس شما را خیلی دوست دارم، مجالسی که شیعیان ما جمع می‌شوند و روایات ما را برای یکدیگر می‌خوانند، رحمت خدا بر هر انسانی که امر ما اهل بیت (ع) را که چیزی جز دین خدا نیست، احیا کند.

 

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنابراین این مجالس مایه احیای دین خدا و مکتب و مذهب اهل بیت (ع) هستند، امام راحل عظیم‌الشأن نیز فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در روایت داریم مردانی که در خدمت دین خدا هستند، سه گروهند، بعضی‌ها به این مجالس کمک مالی می‌کنند، خیرینی که توفیق دارند هر جا می‌شنوند مجلسی برای ائمه (ع) برپاست در حد توان کمک مالی می‌کنند، این موجب برکت مالشان می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دسته دوم کسانی هستند که از عزت و آبروی خود مایه می‌گذارند تا امر اهل بیت (ع) را احیا کنند، یعنی کسانی که حرفشان نفوذ دارد و دست دیگران را هم می‌گیرند تا وارد این مجالس کنند و دیگران را تشویق می‌کنند تا این قبیل مجالس را احیا و تقویت کنند و از آبرویشان در این راه مایه می‌گذارند.

 

آیت‌الله مظفری تأکید کرد: دسته سوم کسانی هستند که از زبانشان جهت احیای امر اهل بیت (ع) استفاده می‌کنند، احادیث اهل بیت (ع) را می‌خوانند و مدح اهل بیت (ع) را می‌گویند، گروه سوم که از زبانشان برای احیای مکتب اهل بیت (ع) استفاده می‌کنند، برترین این سه گروهند، زیرا تأثیر زبان از همه این موارد بیشتر است.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر کسی از زبانش به درستی استفاده کند و خیرین را در مسیر برپایی جلسات اهل بیت (ع) تشویق کند و آبرومندان را به میدان بیاورد، تأثیری که چنین فردی می‌تواند بگذارد، از تأثیر دو گروه بیشتر است.

وی یادآور شد: به امام صادق (ع) شیخ‌الائمه (ع) گفته می‌شود، از میان 11 امامی که به شهادت رسیدند، بالاترین سن را امام صادق (ع) داشتند، آن حضرت در سن 65 سالگی به شهادت رسیدند، همچنین ایشان بیشترین دوران امامت را داشته و 34 سال امامت کردند.

 

امام جمعه قزوین اظهار کرد: دوره امامت امام صادق (ع) مواجه با اواخر دوران حکومت بنی‌امیه و اوایل حکومت بنی‌عباس بود، به همین جهت حضرت فرصتی پیدا کردند تا مجالس و کرسی‌های درس را تشکیل داده و شاگردان خود را از نظر علمی تقویت کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: حضرت در این دوران 34 ساله حدود 4 هزار شاگرد داشتند، امام سجاد (ع) نیز 34 سال امامت کردند، اما تنها 170 شاگرد تربیت کردند، امام صادق (ع) به جهت موقعیت زمانی خاصی که برایشان پیش آمده بود، شاگردان بسیاری تربیت کرده و آن‌ها را از مطالب عمیق فقهی، کلامی و تفسیری بهر‌ه‌مند کردند.

وی بیان کرد: امام باقر (ع) در لحظات آخر عمر شریفشان رو به امام صادق (ع) کرده و سفارش اصحابشان را کردند، امام صادق (ع) پدر را دلداری داده و فرمودند آنچنان به اصحابتان رسیدگی خواهم کرد که اگر کسی از آن‌ها در مصر باشد، به مسائلش آگاه شود و نیاز به پرسش از دیگران نداشته باشد.

آیت‌الله مظفری خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) فرمودند حکومت بنی‌امیه مبتنی بر سه پایه بود، پایه اول حکومت آن‌ها مبتنی بر شمشیر بود و از راه آدم‌کشی و خونریزی حکومت می‌کردند، معاویه ملعون از همان ابتدا افراد زیادی را کشت و جنگ صفین را با امیرالمؤمنین (ع) به راه انداخت و خون ده‌ها هزار انسان را بر زمین ریخت، بعد از آن که حکومتش تثبیت شد نیز شیعیان حضرت را دستگیر می‌کرد و به شهادت می‌رساند، از جمله جناب حجر بن عدی و یاران ایشان و همچنین جناب مالک‌اشتر را به شهادت رساند.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: یکی از جنایات عبدالملک مروان نیز این بود که حجاج بن یوسف را بر کوفه مسلط کرد و حدود 80 هزار نفر از شیعیان را به شهادت رساندند.

 

وی تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمود پایه دوم حکومت بنی‌امیه عسر بود، به معنای با زور بر کسی مسلط شدن است، به‌عنوان نمونه ابن‌زیاد یکی از حاکمان بنی‌امیه بود، زمانی که بر کوفه مسلط شد و حکومت نظامی اعلام کرد، یک نفر را در کوفه به جرم شکستن حکومت نظامی دستگیر کردند، او را به دربار خلیفه آوردند، این فرد به خلیفه گفت من غریبم، اینجا برای خرید آمده بودم و از حکومت نظامی اطلاعی نداشتم، ابن‌زیاد گفت من تو را می‌کشم تا برای دیگران مایه عبرت شوی.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امام صادق (ع) فرمود پایه سوم حکومت بنی‌امیه جور، ظلم و ستم بود، بنی‌امیه با ظلم و آدم‌کشی حدود 80 و اندی سال بر مسلمانان حکومت کردند و آن جنایات را انجام دادند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در کتاب انسان 250 ساله می‌فرمایند امام صادق (ع) بعد از امام باقر (ع) در پی ایجاد حکومت اسلامی بود، تشکیلات و شبکه‌ای از شیعیان را در اقصی نقاط جامعه اسلامی آن دوران ایجاد کرده بود که بتوانند پس از بنی‌امیه حکومت را به دست بگیرند، اما بنی‌عباس آمدند و از این فرصت سوءاستفاده کرده و از غفلت شیعیان هم بهره بردند و کار را از دست اهل بیت (ع) گرفتند.

 

وی عنوان کرد: امام صادق (ع) فرمودند ما اگر حکومتی داشته باشیم مبتنی بر این هفت پایه است، یک پایه حکومت ما بر وفق و مدارا با مردم است، ما نمی‌خواهیم حکومتمان را به زور بر مردم تحمیل کنیم، در روایت داریم امام مانند کعبه است که مردم باید به سراغ او بروند، اگر مردم پای کار آمدند، امام هم وسط میدان است و همیشه آماده‌تر از بقیه پای کار حکومت اسلامی است، اما اگر مردم خود را کنار بکشند، دست امام بسته می‌شود، امام نمی‌خواهد با زور بر مردم حکومت کند.

آیت‌الله مظفری بیان کرد: در زمان امیرالمؤمنین (ع) مردم خود را کنار کشیدند، حضرت 25 سال خانه‌نشین‌ شد، در زمان امام مجتبی (ع) نیز مردم حضرت را یاری نکنند و ایشان 10 سال خانه‌نشین شد، همچنین سایر امامان دیگر که مردم آنان را همراهی نکردند، چنین بودند.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: پایه دوم این است که حضرت فرمودند ما به دنبال این هستیم که دل مردم را به دست بیاوریم، کاری کنیم که مردم عاشقانه پای نظام اسلامی بایستند؛ مانند شما عزیزان که علیرغم مشکلاتی که در طول این 40 و اندی سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اید، همیشه پای این نظام مقدس بوده و همه مشکلات را به جان خریده‌اید.

 

وی تأکید کرد: حشام نوجوانی بود که توسط گروه‌های منحرف به انحراف کشیده بود، دایی حشام او را خدمت امام صادق (ع) آورد، امام (ع) با مهربانی دو جلسه برای او وقت گذاشت و جهاد تبیین کرد و مسئله را برای حشام روشن کرد و شبهات ذهنی او را حل کرد، این نوجوان تبدیل به یکی از یاران امام صادق (ع) شد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام (ع) با مخالفین خود و حتی با کسانی که دین خدا و پیغمبر را قبول نمی‌کردند، مدارا کرده و مباحثه می‌کرد، لذا همه احترام امام (ع) را نگه می‌داشتند، مفضل می‌گوید من روزی به مسجد پیغمبر (ص) رفتم، دیدم برخی از انسان‌های کافر و ملحد در مسجد نشسته و به قبر پیامبر (ص) اشاره می‌کنند و ایشان را به اسم خطاب کرده و می‌گویند او نابغه‌ای بود که توانست مردم را این گونه دور خودش جمع کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: مفضل می‌گوید من رفتم با آن‌ها دعوا کردم و گفتم خجالت نمی‌کشید که این حرف‌ها را در مسجد پیامبر (ص) می‌زنید؟ آن‌ها نگاهی به من کردند و گفتند فکر می‌کنیم تو از اصحاب جعفر بن محمد (ع) هستی؟ گفتم بله، گفتند پس چرا مثل امامت برخورد نمی‌کنی؟ ما گاهی خدمت او می‌رویم و حرف‌هایمان را می‌زنیم، او به گونه‌ای حرف‌های ما را گوش می‌کند که ما حتی تصور می‌کنیم حرف‌هایمان را پذیرفته است، در نهایت نیز شروع به جواب دادن به حرف‌های ما می‌کند.

 

وی اظهار کرد: مفضل می‌گوید من با عصبانیت آن‌ها را ترک کرده و خدمت امام صادق (ع) رسیدم، امام (ع) همین که نگاهشان به من افتاد، فرمود به نظر می‌رسد با کفار روبرو شده‌ای؟ عرض کردم بله، حضرت فرمودند از فردا صبح نزد من بیا تا چیزهایی به تو بیاموزم تا در این طور مواقع نیاز به عصبانیت نباشد و با بیان منطقی و محکم جوابشان را بدهی.

آیت‌الله مظفری عنوان کرد: مفضل می‌گوید من فردا صبح خدمت امام صادق (ع) رسیدم و آن حضرت تا ظهر گفتند و من نوشتم، چهار روز به همین منوال گذشت، این چهار روز نگارش، تبدیل به یک حدیث طولانی به نام توحید مفضل شده است.  

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بنابراین حضرت فرمودند سعی کنید با مردم با وفق و مدارا برخورد کنید، اگر ارباب رجوعی دارید یا پست و مقامی دارید، سعی کنید با ارباب رجوعتان مدارا کنید و با مهربانی کار مردم را راه بیندازید.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت در ادامه فرمود پایه دیگر حکومت ما اهل بیت (ع) وقار است، امیرالمؤمنین (ع) فرمودند من گاهی که در کوچه و خیابان حرکت می‌کنم، افرادی به من بد و بیراه می‌گویند، من نادیده و نشنیده می‌گیریم؛ ائمه (ع) این‌گونه بزرگوارانه امت خود را تحمل می‌کردند و از کنار جهالت‌های دیگران می‌گذشتند و با این رفتارها توانستند امت را تربیت کنند.