امروز :
Skip to main content

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جمع دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: عاقبت اعتراف به خطا و تلاش برای جبران آن خطا، مغفرت و رحمت الهی بوده و عاقبت لجبازی و توجیه کردن خطا هم عاقبتی مانند ابلیس است.

آیت‌الله حسین مظفری در مراسم ایام فاطمیه در جمع دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: یک نکته قرآنی می‌تواند همه ما را هم در جهات معنوی و حتی در جهات مادی کمک کند و کلید حل بسیاری از مشکلات است، از قرآن استفاده می‌شود که یکی از ویژگی‌های اولیای الهی از جمله پیامبران خدا این بوده که اگر در زندگی خود دچار خطا و لغزشی می‌شدند، در صدد توجیه آن اشتباه بر نمی‌آمدند، بلکه با صراحت، صداقت و شجاعت اشتباه خود را می‌پذیرفتند، به اشتباه خود اعتراف کرده و در صدد جبران بر می‌آمدند.

وی ادامه داد: البته انبیای الهی معصوم بودند و مواردی که ما آن‌ها را به‌عنوان گناه می‌شناسیم، هرگز از آن‌ها صادر نمی‌شد، یعنی یک پیامبر در طول عمر خود غیبت نکرده، دروغ نگفته، تهمت نزده یا حق مردم را زیر پا نگذاشته و مردم‌آزاری نکرده است، اما در حد خودشان لغزش‌هایی داشته‌اند، فرموده‌اند «حَسَناتُ الْأَبْرارِ سَیِّئاتُ الْمُقَرَّبِینَ»، یعنی چیزهایی که برای انسان‌های خوب و معمولی به‌عنوان حسنه محسوب می‌شود، برای مقربین سیئه محسوب می‌شود، چرا که انتظارات از آن‌ها بالاتر است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: البته 14 معصوم از ترک‌اولی مبری بوده‌اند، اما انبیای الهی گاهی لغزش‌های کوچکی داشته‌اند که به‌عنوان ترک‌اولی از آن‌ها یاد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: برای مثال خدای متعال پیش از اینکه حضرت آدم (ع) و همسرش حوا را بیافریند، به فرشتگان فرمود من می‌خواهم خلیفه و جانشینی از خود بر روی زمین داشته باشم، وقتی این جانشین را آفریدم شما بر او سجده کنید، یعنی نسبت به مقام و جایگاه او از خودتان تواضع نشان دهید.

وی بیان کرد: معنای این فرمایش پروردگار این بود که جایگاه آدم از فرشتگان برتر است، فرشتگان تعجب کرده و گفتند ما دائم در حال عبادت هستیم، خداوند برای اثبات فرمایش خود همه اسماء خود را به آدم آموخت و نشان داد او ظرفیت بالایی دارد و به فرشتگان فرمود شما چنین ظرفیتی ندارید، همه فرشتگان وقتی متوجه جایگاه آدم شدند به او سجده کردند، جز ابلیس که تکبر ورزید و سجده نکرد.

آیت‌الله مظفری خاطرنشان کرد: البته ابلیس از جنس فرشتگان نبود و جزو اجنه بود، حتی به مقام معلمی برخی از فرشتگان هم رسیده بود، اما در نهایت با عدم سجده بر آدم راهش از فرشتگان جدا شد.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: خداوند وقتی آدم (ع) و حوا را خلق کرد، آن‌ها را در بهشتی قرار داد، خدا می‌فرماید به آدم (ع) و حوا گفتیم در این بهشت باشید، مراقب ابلیس هم باشید، این دشمن شماست، فریب او را نخورید، انواع و اقسام میوه‌ها و خوراکی در این بهشت برای شما وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما به این یک درخت نزدیک نشوید، این شجره ممنوعه است.

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه 20 سوره اعراف می‌فرماید «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ»، یعنی (پس شيطان آن دو را وسوسه كرد تا آنچه را از عورت‌هايشان برايشان پوشيده مانده بود براى آنان نمايان گرداند و گفت پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد جز براى آنكه مبادا دو فرشته گرديد يا از زمره جاودانان شويد).

امام جمعه قزوین یادآور شد: وقتی شیطان ما را وسوسه می‌کند، ما متوجه نمی‌شویم این شیطان است که ما را وسوسه می‌کند، بلکه تصور می‌کنیم این فکر خودمان است، غافل از اینکه این شیطان است که افکار منفی را به ذهن ما می‌اندازد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: قرآن نقل کرده است که شیطان به آدم (ع) گفت می‌دانی خداوند چرا این شجره را ممنوعه اعلام کرده است؟ به این دلیل که این شجره جاودانی است و اگر شما از میوه این درخت بخورید جاودانه خواهید شد.

وی عنوان کرد: ما انسان‌ها ذاتا به‌دنبال جاودانگی هستیم و تمایل نداریم از بین برویم، لذا شیطان آنقدر آن‌ها را وسوسه کرد تا آدم و حوا از میوه این شجره ممنوعه خوردند، خدای متعال به آن‌ها فرمود مگر من به شما هشدار نداده بودم که شیطان دشمن شماست و باید مراقب او باشید، حالا که علیرغم هشدارها فریب او را خوردید از بهشت بیرون بروید و هبوط کنید.

آیت‌الله مظفری بیان کرد: البته مکث آدم و حوا در بهشت مکثی طولانی نبود، در برخی روایات داریم که این مکث چند ساعتی بیشتر طول نکشید.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: وقتی آدم (ع)، حوا و ابلیس مورد خطاب «اهْبِطُوا» قرار گرفتند؛ قرآن کریم عکس‌العمل آدم و حوا را این‌گونه نقل کرده و در آیه 23 سوره اعراف می‌فرماید «قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ»، یعنی (گفتند پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود).

وی تصریح کرد: یعنی آدم و حوا گفتند خدایا ما به خودمان ظلم کردیم، تو ما را راهنمایی کردی اما ما به سراغ میوه ممنوعه رفتیم، خدایا اگر مورد مغفرت و رحمت تو قرار نگیریم بیچاره خواهیم بود؛ این دو کلمه مغفرت و رحمت در قرآن زیاد در کنار هم آمده است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: مغفرت و رحمت چیست؟ شما وقتی یک نقاش را می‌آورید که منزل شما را رنگ کند، او سریع شروع به رنگ کردن نمی‌کند، بلکه ابتدا فراز و نشیب‌های روی دیوار را صاف می‌کند و آن را آماده می‌کند تا رنگ شود، این برطرف کردن مشکلات، مانند معنای مغفرت است، این رنگ‌آمیزی هم مانند معنای رحمت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: شما ظرفی را در نظر بگیرید که برای ناهار در آن غذا خورده‌اید، ابتدا این ظرف را می‌شویید و سپس مجدد برای شام در آن ظرف غذا می‌خورید، انسان وقتی مرتکب یک گناه و معصیت شود، آلوده می‌شود، یعنی روح او به‌عنوان ظرف وجودی وی آلوده می‌شود، این روح در ابتدا نیاز به مغفرت دارد، بعد احتیاج به رحمت الهی دارد.

آیت‌الله مظفری بیان کرد: در ادامه ماجرای آدم و حوا، خداوند می‌فرماید این‌ها مدتی توبه می‌کردند تا اینکه کلماتی را از خدای متعال دریافت کردند که در برخی روایات داریم این کلمات اسماء پنج تن آل عبا بود.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آدم و حوا خدا را به پنج تن آل عبا قسم دادند و خداوند هم توبه آنان را پذیرفت، اینجا جناب مولوی این‌طور می‌گوید «از پدر آموز ای روشن‌جبین/ ربنا گفت و ظلمنا پیش از این/ نه بهانه کرد و نه تزویر ساخت/ نه لوای مکر و حیلت برفراخت».

وی تأکید کرد: به ما تأکید شده سعی کنید بین نماز مغرب و عشاء، نماز غفیله را بخوانید، در نماز غفیله در رکعت اول بعد از سوره حمد، آیه 87 سوره انبیاء خوانده می‌شود، خداوند در این آیه فرموده است «وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»، یعنی (و ذوالنون را ياد كن، آنگاه كه خشمگين رفت و پنداشت كه ما هرگز بر او قدرتى نداريم تا در دل تاريكيها ندا در داد كه معبودى جز تو نيست منزهى تو راستى كه من از ستمكاران بودم).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: «ذا النُّونِ» به معنای صاحب ماهی است، منظور حضرت یونس (ع) است، خداوند در این آیه می‌فرماید یونس (ع) با عصبانیت از قومش جدا شد، داستان حضرت یونس (ع) این بود که ایشان مدتی در میان قومش که حدود 100 هزار نفر بودند، تبلیغ کرد، هر چقدر تبلیغ کرد آن‌ها توجهی نکردند، تا اینکه خداوند فرمود بر این قوم عذاب نازل می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: وقتی یونس (ع) این پیام را از خدا دریافت کرد، قومش را ترک کرد، در حالی که خداوند چنین دستوری صادر نکرده بود، اینجا یونس (ع) مرتکب ترک‌اولی شد، یعنی بهتر این بود که منتظر می‌ماند تا خدا به او بگوید قومت را ترک کن.

وی اظهار کرد: خداوند خواست به این بنده خوب خود متذکر شود، در راهی که یونس (ع) در پیش گرفت، قرار شد او سوار بر قایقی شود و مسیری را طی کند، وقتی با همراهانش سوار بر قایق شد، یک‌مرتبه ماهی بزرگی به سراغ آن‌ها آمد، آنان گفتند الان همه ما غرق خواهیم شد، این ماهی گرسنه است و به‌دنبال غذا می‌گردد، اگر یک نفر از ما خوراک این ماهی شود بهتر از این است که همه ما غرق شویم، بنابراین یک نفر را به‌صورت قرعه‌کشی در آب می‌اندازیم تا خوراک ماهی شود.

آیت‌الله مظفری عنوان کرد: قرعه انداختند و خداوند اراده کرده بود که یونس (ع) خوراک این ماهی شود، بنابراین قرعه به نام او افتاد، ایشان را در آب انداختند و ماهی یونس (ع) را بلعید و رفت، ایشان وقتی در آن موقعیت بسیار خطرناک و در شکم ماهی قرار گرفت، خداوند می‌فرماید یونس گمان کرد ما بر او سخت نمی‌گیریم، اما ما بر او سخت گرفتیم، چرا که امتحان اولیای الهی سخت‌تر است، وقتی یونس (ع) در این موقعیت خطرناک قرار گرفت، به خودش آمد.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مرحوم شیخ رجبعلی خیاط می‌گوید در کوچه راه می‌رفتم، کاروانی از شتران هم در حال حرکت بودند، یک مرتبه یکی از شترها لگدی به سمت من انداخت، من خودم را کنار کشیدم و لگد شتر به من نخورد، بعد در گوشه‌ای نشستم و تأمل کردم که خدایا چرا این اتفاق افتاد؟ 

وی خاطرنشان کرد: این ویژگی اولیای خدا بود، یعنی هر اتفاقی را به خودشان می‌گرفتند، اما ما گاهی صدها بلا بر سرمان می‌آید و باز به خودمان نمی‌آییم، برای مثال خشکسالی که امسال اتفاق افتاده است، در 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، چرا به خودمان نمی‌آییم؟ چرا دائم سعی می‌کنیم این خشکسالی را با پدیده‌های طبیعی توجیه کرده و پدیده‌های ماوراء طبیعی را نادیده بگیریم؟

امام جمعه قزوین تأکید کرد: قرآن می‌فرماید این‌ها برای این است که شما به خودتان بیایید، همه چیز دست خدای متعال است، طبیعت و غیر طبیعت در دستان خداوند متعال است، مرحوم شیخ رجبعلی می‌گوید من در گوشه‌ای نشستم و با خودم فکر کردم که خدایا چرا این طور شد و این شتر به سمت من لگد انداخت؟ در نهایت به من فهماندند که چون فکر بدی به ذهنت رسیده بود این اتفاق برایت افتاد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: ایشان می‌گوید من تعجب کردم و گفتم من که پی این فکر را نگرفتم و آن را انجام ندادم، گفتند لگد شتر هم که به تو نخورد، اگر آن فکر را به مرحله انجام می‌رساندی، لگد شتر به تو می‌خورد.

وی یادآور شد: خلاصه اینکه حضرت یونس (ع) وقتی در چنین موقعیتی قرار گرفت گفت خدایا معبودی جز تو نیست، چرا این را گفت؟ چون این کار او که بدون دستور خدا قومش را ترک کرد، یک نوع خروج از ذی عبودیت خدا بود، انسان وقتی عبد و بنده است، باید تمام و کمال تسلیم امر خدا باشد.

 آیت‌الله مظفری اظهار کرد: یونس (ع) گفت خدایا تو منزهی، من از تو شاکی نیستم که چرا مرا به شکم ماهی انداخته‌ای، این من بودم که اشتباه کردم، دستم را بگیر.

 نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: وقتی این را گفت خداوند می‌فرماید سریع دست یونس (ع) را گرفتیم و درخواست او را اجابت کردیم و او را از مهلکه غم و گرفتاری نجات دادیم، ماهی به کنار ساحل رفت و یونس (ع) را از دهانش به بیرون انداخت.

 وی بیان کرد: خدای متعال در آیات 143 و 144 سوره صافات می‌فرماید «فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ، لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»، یعنی (و اگر او از زمره تسبيح‏كنندگان نبود، قطعا تا روزى كه برانگيخته مى‌‏شوند در شكم آن ماهى مى‏‌ماند)، خداوند در این آیات می‌فرماید اگر یونس (ع) این تسبیح را نمی‌گفت و اعتراف نمی‌کرد، تا روز قیامت در شکم ماهی می‌ماند و راه نجاتی پیدا نمی‌کرد.

 امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید من اینهمه بلا و گرفتاری نازل می‌کنم که شما به خودتان بیایید و به درگاه الهی تضرع کنید، اینجا باز هم جناب مولوی می‌گوید این در قعر آب فرو رفتن یونس (ع) برای او یک معراج شد و این تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: در بسیاری از مواقع تهدیدهایی که در زندگی ما به وجود می‌آید، می‌تواند تبدیل به فرصت و نردبانی برای عروج ما باشد، امام عسکری (ع) فرمودند خداوند هیچ بلایی به بنده‌اش نازل نمی‌کند مگر اینکه در دل آن بلا یک نعمت بزرگتری نهفته است.

 وی تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی می‌فرمود فرصتی که در دل تهدیدها هست، در دل خود فرصت‌ها نیست، به شرط اینکه نترسیم و نترسانیم، مولوی می‌گوید این در قعر آب رفتن برای یونس (ع) به منزله معراج بود، او می‌گوید «گفت پیغمبر که معراج مرا/ نیست بر معراج یونس اجتبا/ آن من بر چرخ و آن او نشیب/ زان که قرب حق برون است از حسیب»، یعنی پیامبر (ص) فرمود من با بالا رفتن به خدا نزدیک شدم و یونس (ع) هم با پایین رفتن به خدا نزدیک شد.

 آیت‌الله مظفری یادآور شد: خدا به یک بنده‌ پست و مقام می‌دهد و او با این پست و مقام به خدا نزدیک‌تر می‌شود، چون از این فرصت برای خدمت بیشتر به بندگان خدا استفاده می‌کند، به یک نفر دیگر هم پست و مقام می‌دهد و او از خدا دور می‌شود، یا برای مثال پست و مقام یک نفر را  از او می‌گیرد و او به خدا نزدیک می‌شود.

 نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: بنابراین یونس (ع) هم به اشتباهش اعتراف کرد و با اعتراف، خطایش را جبران کرد و مشکلش برطرف شد.

 وی عنوان کرد: این نکته هم نسبت به مسائل مادی و هم نسبت به مسائل معنوی می‌تواند کمک‌کننده باشد، برای مثال ممکن است کسی به سراغ کاری برود و در کارش موفق نشود، اگر این روحیه را داشته باشد که دائم بخواهد این عدم موفقیت را توجیه کرده و بر گردن دیگران بیندازد، اما اشتباهات خود را نادیده بگیرد و به‌دنبال برطرف کردن اشتباهاتش نرود، هرگز موفق نخواهد شد.

 امام جمعه قزوین بیان کرد: در مسائل معنوی هم همین‌طور است، گاهی سؤال می‌شود که شهدا، علما و عرفا چطور به این مقامات رسیده‌اند و بعضا ره صد ساله را یک شبه طی کرده‌اند اما ما نمی‌توانیم چنین باشیم؟ برخی دائم به‌دنبال توجیه هستند و به‌دنبال رفع ایرادات خود نیستند و نمی‌گویند مقصر خودمان بودیم که کوتاهی و سستی کردیم.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در مسائل معنوی اگر این روحیه اولیای الهی را داشته باشیم، رشد خواهیم کرد و به‌دنبال اشتباهات و خطاهای خود می‌گردیم و در صدد جبران جهت رشد برخواهیم آمد.

 وی تأکید کرد: در نقطه مقابل، یکی از ویژگی‌های اهل دوزخ این است که وقتی مرتکب خطایی می‌شوند، دائم در صدد توجیه هستند و دیگران را مقصر می‌کنند، در همان ماجرای هبوط آدم (ع) و حوا و ابلیس، خداوند ابلیس را هم از بهشت بیرون کرد، او هم می‌توانست مانند آدم و حوا بگوید خدایا من اشتباه کردم، من به خودم ظلم کردم، مرا ببخش، اما این کار را نکرد و گفت خدایا حالا که این بلا را بر سر من آوردی، من هم به جان انسان‌ها می‌افتم و تا جایی که بتوانم گمراهشان خواهم کرد.

 آیت‌الله مظفری تصریح کرد: یعنی ابلیس تقصیر را به گردن خدای متعال انداخت و گفت تو مرا گمراه کردی و هرگز حاضر نشد اشتباهش را بپذیرد.

 نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: عاقبت اعتراف و تلاش برای جبران، مغفرت و رحمت الهی بوده و عاقبت لجبازی و توجیه کردن خطا هم عاقبتی مانند ابلیس است، خداوند می‌فرماید پیروان شیطان هم در دنیا و هم در دوزخ دائم به‌دنبال مقصر می‌گردند و خودشان را مبرا از خطا می‌دانند.

 وی اظهار کرد: ان‌شاءالله خدای متعال به لطف و عنایت حضرت صدیقه طاهره (س) به همه ما کمک کند بتوانیم عامل به این نکته قرآنی باشیم.