امروز :
Skip to main content

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جمع عزاداران حسینی در مسجد امیرالمؤمنین (ع) مهرگان گفت: مجالس سیدالشهداء (ع) باید تربیت کننده یار و یاور برای امام زمان (عج) باشند.

آیت‌الله حسین مظفری در جمع عزاداران حسینی (ع) در مسجد امیرالمؤمنین (ع) مهرگان اظهار کرد: حادثه کربلا مانند یک سکه دورو است که یک طرف این سکه سپاه عمربن‌سعد، یزید و شمر قرار دارند که تماما تیره و تاریک هستند، همه بدی‌ها، پلشتی‌ها، ظلم‌ها و ستم‌ها را در این جبهه می‌بینید اما روی دیگر سکه که سپاه اباعبدالله (ع) قرار دارند، طرف نورانی است که تمام زیبایی‌ها و فضیلت‌ها در آن دیده می‌شود.

وی ادامه داد: ما فقط نباید یک طرف حادثه کربلا را ببینیم، در خصوص این اشکی که می‌ریزیم و سوگواری‌هایی که می‌کنیم، تنها نباید مصائبی که در کربلا رخ داده را ببینیم، اشک ما نباید تنها اشک بر مظلومیت سیدالشهداء (ع) و مصائبی که بر آن حضرت و اهل بیت و اصحابشان گذشته باشد، آن جنبه نورانی کربلا که حضرت زینب (س) فرمودند «ما رأیت الا جمیلا» را هم باید در نظر خودمان و دیگران برجسته کرده و ببینیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در این جهت نورانی کربلا ما اولا در وجود مقدس سیدالشهداء (ع) و یارانشان حماسه، رشادت شجاعت و جانبازی در راه حق و حقیقت را می‌بینیم، اوج این‌ها در وجود مقدس سیدالشهداء (ع) بود و در مراتب دیگر هم در قمر منیر بنی هاشم (ع)، حضرت علی‌اکبر (ع) و سایر شهدا و کسانی است که در کربلا حضور داشتند، حتی آن زنان و کودکانی هم که در رکاب حضرت حضور داشتند نیز همه این فضائل را در رتبه خود داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اساسا اگر آن 80 و اندی زن و بچه در کربلا نبودند، قیام سیدالشهداء (ع) ناقص می‌ماند و پیام اباعبدالله (ع) به گوش عالمیان نمی‌رسید، اگر کار سیدالشهداء (ع) در عصر عاشورا با شهادتشان به پایان رسید، اما کار حضرت زینب (ع) و سایر اهل بیتی که در کربلا حضور داشتند، از عصر عاشورا شروع شد و پیام‌رسانی را آغاز کردند. 

مجالس سیدالشهداء (ع) باید برای امام زمان (عج) یار و یاور تربیت کنند

وی خاطرنشان کرد: یک جنبه این نورانیت، بُعد حماسی و رشادت‌ها، شهامت‌ها و جانبازی‌ها است، اما این رشادت‌ها و شهامت‌ها یک عقبه دارد که باید آن را هم دید، مجالس سیدالشهداء (ع) باید برای امام زمان (عج) یار و یاور تربیت کنند، ما در این مجالس باید یک قدم به یاری امام زمانمان نزدیک‌تر شویم.

آیت‌الله مظفری تأکید کرد: همان‌طور که خیلی از مردم و مسلمانان توفیق پیدا نکردند امام حسین (ع) را یاری و همراهی کنند، زمانی هم که امام زمان (عج) ظهور کند یک عده توفیق یاری و همراهی حضرت را پیدا می‌کنند و یک عده هم محروم می‌شوند و نمی‌توانند با امام زمانشان باشند.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در اینجا این سؤال برای ما مطرح می‌شود که چه کنیم تا بتوانیم یار امام زمان (عج) باشیم؟ یار امام بودن هم فقط مخصوص زمان ظهور حضرت نیست، اکنون نیز می‌شود در جبهه یاران آن حضرت قرار گرفت.

وی یادآور شد: زمانی که امام حسین (ع)، مسلم (ع) را به نمایندگی از خود به کوفه فرستادند، آن کسانی که مسلم را یاری و همراهی کردند که البته بسیار هم اندک بودند، این‌ها یار امام زمانشان بودند، و آن عده که مسلم را تنها نگذاشتند، یعنی امام زمانشان را تنها گذاشتند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: یکی از چیزهایی که عقبه سپاه سیدالشهداء (ع) را تشکیل می‌داد و باعث شد یاران حضرت بتوانند با ایشان همراهی کنند، جنبه معنویت، عبودیت و بندگی اهل بیت (ع) و اصحاب امام حسین (ع) بود، آن‌ها بنده خدا و اهل معنویت بوده و رابطه‌شان را با خدای متعال درست کرده بودند، در درجه اول پیام انبیاء الهی به امتشان این بود که ای مردم، بنده خدا و اهل معنویت شوید و بندگی خدا را در وجودتان تثبیت کنید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اهل بیت (ع) و اصحاب سیدالشهداء (ع) این‌گونه بودند، ما نباید این جنبه را نادیده بگیریم، وجود مقدس سیدالشهداء (ع) وقتی متوجه شدند دشمن در عصر تاسوعا قصد حمله دارد، به برادرشان حضرت ابوالفضل (ع) فرمودند اگر می‌توانی برو یک شب از دشمن مهلت بگیر، حضرت ابوالفضل (ع) دلیل این کار را پرسیدند، امام حسین (ع) فرمودند خدا می‌داند که من چقدر نماز خواندن و تلاوت قرآن را دوست دارم، دوست دارم یک شب دیگر فرصت داشته باشم تا با خدا راز و نیاز کنم، نماز شب بخوانم و تلاوت قرآن داشته باشم.

وی بیان کرد: درباره شب عاشورا نقل کرده‌اند که خیام سیدالشهداء (ع) و اهل بیتشان مثل کندوی زنبور عسل بود، از این جهت که صدای مناجات سپاه سیدالشهداء (ع) به گوش می‌رسید، امام حسین (ع) فرمود معمولا این حالت بر حضرت سکینه (ع) غلبه داشت که غرق در خدای متعال بود، به تعبیر اهل معرفت فانی فی‌الله بود، یعنی به مقام فنای فی‌الله رسیده بود، این جنبه شخصیت حضرت سکینه (ع) را هم باید در نظر گرفت.

آیت‌الله مظفری خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) توانست بار سنگین اسارت را بر دوش بگیرد و رسالت سیدالشهداء (ع) را به گوش عالمیان برساند، امام سجاد (ع) می‌فرماید در شب یازدهم محرم دیدم که عمه جانم نماز شبشان را نشسته می‌خوانند، یعنی نماز شب ایشان حتی در شب یازدهم هم ترک نشد.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بی‌جهت نبود که امام حسین (ع) به خواهرشان سفارش کردند که در نماز شبت مرا فراموش نکن؛ امام سجاد (ع) می‌فرماید در شب یازدهم از حضرت زینب (س) پرسیدم عمه جان چرا نماز شب را نشسته می‌خوانید؟ حضرت فرمودند دیگر طاقت ایستاده خواندن را ندارم.

وی تصریح کرد: بنابراین این جنبه معنویت در سیدالشهداء (ع) و یارانشان بسیار برجسته بود، استاد جوادی آملی (دامه ظله) درباره اصحاب سیدالشهداء (ع) فرمودند که برخی از اصحاب سیدالشهداء (ع) امثال حبیب یا دیگرانی که جزو سابقون اصحاب حضرت بودند، چهل سال نماز صبحشان را با وضوی نماز شبشان خوانده بودند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: بنابراین این‌طور نبود که این اصحاب یک شبه به این مقام رسیده باشند، بلکه عمری عبادت خدای متعال را کرده و اهل معنویت و عبودیت بودند، امثال بٌریر نیز جزو قاریان معروف کوفه بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام راحل عظیم‌الشأن و همه شهدایی که در دفاع مقدس و پس از آن در مکتب ایشان تربیت شدند، وقتی شخصیت‌شان را بررسی می‌کنیم، بٌعد معنویت و بندگی خدا در آن‌ها بسیار پررنگ است.

وی عنوان کرد: اگر کتاب یازهرا را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتما بخوانید، در این کتاب آمده مرحوم آیت‌الله فاضل برای بازدید از رزمنده‌ها به جبهه تشریف برده بودند، قرار بود یک هفته در جبهه بمانند، روز آخر بود که می‌خواستند از جبهه بازگردند، فرمانده گردان می‌گوید من به محضر حضرت آیت‌الله رفتم و از ایشان درخواست کردم اگر می‌شود برای نماز ظهر و عصر به گردان ما تشریف بیاورید و صحبتی برای رزمنده‌ها داشته باشید. ایشان هم پذیرفتند.

آیت‌الله مظفری بیان کرد: آیت‌الله فاضل نماز ظهر و عصر را به گردان ما تشریف آوردند و صحبت کردند، بعد از صحبت هم رزمنده‌ها اطراف ایشان را گرفتند و صحبتی کردند، بعدازظهر شد، بعد از استراحت آیت‌الله، دیگر غروب شده بود و قرار شد ایشان آن شب را نزد ما بمانند و فردا برگردند.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این فرمانده گردان می‌گوید ما در سنگر فرماندهی یک جایی را آماده کردیم تا آیت‌الله فاضل شب را در آنجا استراحت کنند، نیمه‌های شب دیدم شخصی مرا از خواب بیدار کرد، بیدار شدم دیدم آیت‌الله فاضل هستند، ایشان به من فرمودند فلانی بلند شو ببین صدای گریه از کجا می‌آید؟ من توجهی کردم و گفتم حاج‌آقا نگران نباشید، این‌ها بچه‌هایی هستند که مشغول نماز شب و راز و نیاز با خدا هستند.

وی تأکید کرد: آیت‌الله فاضل فرمود من این اطراف را نگاه کردم، اما کسی را ندیدم، فرمانده می‌گوید من برخاستم و دست ایشان را گرفتم و بالای سر قبرهایی بردم که رزمنده‌ها برای خودشان درست کرده بودند، این نوجوان‌ها و جوان‌ها در آن بیابان‌ها چاله‌هایی شبه قبر برای خودشان درست کرده بودند و می‌رفتند در این قبرها عبادت و راز و نیاز می‌کردند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: آیت‌الله فاضل وقتی حالات معنوی این بچه‌ها را دیدند بسیار تعجب کردند، رفتیم بالای یک چاله‌ای که شهید تورجی‌زاده برای خودشان درست کرده بودند و مشغول راز و نیاز بودند، این شهید حال و احوال عجیبی داشت و متوجه حضور ما نشد، آیت‌الله فاضل از دیدن این حال معنوی بچه‌ها از جمله شهید تورجی‌زاده خیلی متأثر شد و تصمیم گرفت یک ماه پیش ما بماند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: این فرمانده نقل می‌کند وقتی من به شهید تورجی‌زاده پیشنهاد کردم که شما فرماندهی دسته را بر عهده بگیرید، ابتدا نمی‌پذیرفت، بعد که خواست بپذیرد گفت یک شرطی دارد، شرطش این است که شما از صبح سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه با من کاری نداشته باشید تا من آزاد باشم که به هر کجا خواستم بروم، پذیرفتیم، یک مدت به همین منوال گذشت، بعد به ایشان پیشنهاد کردم مسئولیت فرماندهی گروهان را بپذیرد، باز هم همان شرط را گذاشت.

وی بیان کرد: من به او گفتم مگر شما از صبح سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه چکار می‌کنید و کجا می‌روید؟ ابتدا پاسخ سؤالم را نمی‌داد، وقتی اصرار کردم گفت من در این زمان به جمکران می‌روم، این فرمانده می‌گوید شهید تورجی‌زاده این فاصله 900 کیلومتری تا مسجد جمکران را هر هفته می‌رفت و می‌آمد تا توسلی به امام زمان (عج) داشته باشد، در این مسیر طولانی گاهی 10-15 ماشین عوض می‌کرد تا به مقصد برسد، عشق و معنویت به خدا و امام زمان (عج) باعث می‌شد این سختی‌ها را به جان بخرد.

آیت‌الله مظفری خاطرنشان کرد: این شهدا با الهام از امام راحل آموخته بودند که اول باید رابطه‌شان را با خدا درست کنند، بنابراین ما نیز اگر بخواهیم امام زمانمان را یاری کنیم، باید این جنبه معنویت را جدی بگیریم، خدای متعال در آیه 77 سوره نساء می‌فرماید «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا».

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: یعنی (آیا ندیدی کسانی را که پیش از اعلام حکم جهاد به آنان گفته شد: چون زمینه جنگ فراهم نیست دست از جنگ بازدارید و در این شرایط نماز را بر پا دارید، و زکات بپردازید. ولی هنگامی که جنگ بر آنان لازم و مقرّر شد، ناگاه گروهی از آنان مانند ترس از عقوبت خدا یا ترسی سخت‌تر از آن از مردم مشرک ترسیدند و گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما لازم و مقرّر کردی؟ و چرا ما را تا زمانی نزدیک که زمان مرگ طبیعی است مهلت ندادی؟ بگو: متاع دنیا اندک، و آخرت برای آنان که تقوا ورزیده‌اند بهتر است؛ و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ستم قرار نمی‌گیرند).

وی تصریح کرد: در زمان پیامبر (ص) برخی‌ها خیلی ادعایشان می‌شد که چه زمانی جنگ می‌شود تا ما در رکاب حضرت باشیم؟ اما وقتی در شیپور جنگ دمیده می‌شد، از ترس عقب می‌کشیدند و کنار می‌رفتند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: قبل از جنگ به آنان گفته می‌شد فعلا نمازهایتان را بخوانید، زکاتتان را بپردازید، کارهای واجبتان را انجام دهید و بندگی‌تان را محکم کنید، اما آن‌ها این کارها را خیلی جدی نمی‌گرفتند، وقتی هم که جنگ می‌شد کم می‌آوردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بنابراین اگر می‌خواهیم کم نیاوریم باید بندگی خدا را جدی بگیریم، معنویتمان را تقویت کنیم و توسل به ساحت مقدس معصومین را پررنگ‌تر کنیم، این یک جنبه مهم است.

وی عنوان کرد: جنبه دوم هم بصیرت است، خدای متعال در آیه 52 سوره فرقان می‌فرماید «وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا»، یعنی (و با الهام گرفتن از قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز)، وقتی امام صادق (ع) می‌خواهند عمویشان حضرت عباس (ع) را معرفی کنند، می‌فرمایند او ایمان بسیار مستحکمی داشته و بصیرت داشت.

آیت‌الله مظفری بیان کرد: لذا شما می‌بینید در طول این سفر از مدینه به مکه، از مکه تا کربلا و تا پایان کار، حضرت عباس (ع) هیچ‌گاه هیچ انتقادی به وجود مقدس سیدالشهداء (ع) نداشت و تسلیم محض امام (ع) بود، در حالی که برخی‌ها مسیرهای دیگری را پیشنهاد می‌کردند و انتقادتی را به حضرت داشتند، اما حضرت عباس (ع) به‌خاطر بصیرت بالایی که داشت، تسلیم محض سیدالشهداء (ع) بود.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که در کربلا در برابر سیدالشهداء (ع) بودند، قربه الی‌الله با امام (ع) جنگیدند، ما اگر داعشی‌های زمان خود را نمی‌دیدیم، شاید باور این مسئله برایمان سخت بود، چرا که برخی از داعشی‌ها نیز قربه الی‌الله در این مسیر گام برمی‌داشتند، مشکل آنان این بود که بصیرت، عقلانیت و تفکر نداشتند تا مسیر را درست تشخیص بدهند.

وی تأکید کرد: اگر کسی می‌خواهد به خدا برسد باید با ولی خدا همراه باشد، نمی‌شود در برابر ولی خدا بایستی و بخواهی قربه الی‌الله کارها را انجام دهی، این بصیرت است که انسان را همراه ولی خدا نگه می‌دارد، لذا این دو جهت شامل معنویت و بصیرت باید جدی گرفته شود و باید این‌ها را در خودمان تقویت کنیم تا بتوانیم یار و یاور امام زمانمان باشیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: مرحبا به شما ملت عزیز و شریف که در این امتحان اخیر در جنگ تحمیلی 12 روزه نشان دادید که هم اهل ایمان و هم اهل بصیرت هستید، شما ملت عزیز چه زیبا نایب امام زمان (عج) را یاری کردید و او را تنها نگذاشتید، ملت ایران این لیاقت را دارد که به تعبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی به اذن الهی به قله‌های شرافت، عزت و عظمت برسد.