امروز :
Skip to main content

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در مراسم جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) گفت: اگر خدا سختی‌هایی به ما داده، می‌خواهد ما را رشد و پرورش دهد، اگر چنین دیدگاهی داشته باشیم همیشه آرام خواهیم بود و در سخت‌ترین حالت‌ها هم وقار و صبر خود را از دست نمی‌دهیم.

آیت‌الله حسین مظفری در مراسم جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) در جمع دانشجویان دانشگاه‌های استان قزوین که در مسجد دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: هم با استفاده از آیات و روایات و هم با استفاده از ادله عقلی و فلسفی، معتقدیم خالق و آفریننده همه عالم خدای متعال است، خداوند در آیه 62 سوره زمر می‌فرماید «اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ»، یعنی (خدا آفریننده هر چیز است و بر هر چیز هم او نگهبان است).

وی ادامه داد: شما چیزی پیدا نمی‌کنید که مخلوق و آفریده خدای متعال نباشد، ثنویون می‌گفتند موجودات عالم به دو دسته خیرات و شرور تقسیم می‌شوند، آن‌ها می‌گفتند یک چیزهایی خیر و خوب هستند، یک چیزهایی هم شر و بد هستند، خیرات را اهورامزدا و شرور را اهریمن آفریده است، ما این تفکر را قبول نداریم، قرآن کتاب آسمانی ماست و به صراحت می‌فرماید همه چیز از جمله شیطان را خدا آفریده است، در آیه 12 سوره اعراف آمده است «خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ»، یعنی (مرا از آتشى آفريدى)، یعنی حتی خود شیطان هم تصریح می‌کند که آفریده خداست.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنابراین آفریننده همه موجوات عالم خدای متعال است، نکته دوم این است که خدای متعال هر چیزی را که خلق کرده، درست و بی‌عیب و نقص و به‌جا آفریده است، خدای متعال در آیه 7 سوره سجده می‌فرماید «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ»، یعنی (همان كسى كه هر چيزى را كه آفريده است نيكو آفريده)، خداوند کسی است که هر چیزی را که آفریده به خوبی و با رعایت همه ظرایف آفریده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه 3 سوره ملک می‌فرماید «مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ»، یعنی (در آفرينش خداوند رحمان، هيچ‌گونه نابسامانى نمى‏بينى)، شما نمی‌توانید به خلقت و آفرینش خدا ایراد و اشکالی بگیرید، دقت کنید، تحقیق و پژوهش کنید، آیا می‌توانید به خلقت خدا اشکالی بگیرید؟ خلقت خدا بی‌عیب و نقص است.

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است ما از راز خلقت برخی چیزها سر در نیاوریم و بگوییم خداوند فلان موجود را برای چه آفریده است، پشه یا مگسی به سراغ یکی از خلفای بنی‌امیه یا بنی‌عباس آمده بود و او را آزار می‌داد، هر چقدر این حشره را دفع می‌کرد، باز هم این حشره به سمت او می‌آمد، این خلیفه عصبانی شد و خدمت یکی از ائمه (ع) گفت خدا چرا این حشره را آفریده است؟ حضرت فرمودند برای اینکه بینی انسان‌های جبار را به خاک بمالد و به انسان‌های جبار و گردن‌کش نشان بدهد که چیزی نیستند و از پس یک حشره هم برنمی‌آیند.

آیت‌الله مظفری تأکید کرد: نقل کرده‌اند یکی از پیامبران الهی در مسیرش کرمی را دید که در خاک می‌لولد، از روی تعجب و برای دانستن، سؤال کرد خدایا چرا این کرم را آفریدی؟ این کرم نباشد بهتر است، خداوند پاسخ داد ای بنده من، تو اولین بار است که این سؤال را از من می‌پرسی، اما این کرم تاکنون 70 بار از من پرسیده خدایا آدم را برای چه خلق کرده‌ای؟ یعنی از نظر او تو بیهوده خلق شده‌ای و از نظر تو هم او بیهوده خلق شده است.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نکته دیگر اینکه خدای متعال غیر از اینکه خالق و آفریننده عالم است، رب عالم است، ما روزانه حداقل ده بار این را تکرار می‌کنیم که «ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَلَمِينَ»، رب در قرآن بسیار تکرار شده است، مشکل اساسی مشرکان و کفار و زاویه‌ای که با دین مبین اسلام دارند در همین قسمت است.

وی یادآور شد: در مسئله خالقیت، خیلی از مشرکان خالقیت خدا را قبول دارند، خدای متعال در آیه 9 سوره زخرف می‌فرماید «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ»، یعنی (و اگر از مشرکین بپرسى آسمان‌ها و زمين را چه كسى آفريده قطعا خواهند گفت آن‌ها را همان قادر دانا آفريده است)، یعنی حتی مشرکین هم در بحث خالقیت مشکلی ندارند و مشکلشان در ربوبیت است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند دین آمده که فقط آخرت ما را درست کند و ربطی به دنیا ندارد، اما واقعیت این است که دین آمده تا دنیا و آخرت ما را درست کند، یعنی فقط ناظر به آخرت نیست، دین آمده تا سبک زندگی را به ما بیاموزد و فرموده اگر این‌طور زندگی کنید هم دنیایتان آباد می‌شود و هم سعادت آخرت را خواهید داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدای متعال در آیه 134 سوره نساء می‌فرماید «مَنْ كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا بَصِيرًا»، یعنی (کسی که فقط پاداش دنیا را بخواهد [دچار اشتباه وکوته‌بینی شده است؛ زیرا] پاداش دنیا وآخرت که [محصول ایمان و تقواست] نزد خداست؛ و خدا همواره شنوا و بیناست)، خدای متعال در این آیه فرموده ای کسانی که به‌دنبال آباد کردن دنیایتان هستید، اگر به دستورات الهی عمل کنید، دنیا و آخرتتان آباد خواهد شد.

وی بیان کرد: بنابراین عرض کردیم که خدا رب العالمین است، یعنی خدای متعال عالم را اداره می‌کند، این‌طور نیست که عالم را آفریده و رها کرده باشد، همه اتفاقات ریز و درشتی که در عالم رخ می‌دهد، بیماری‌ها و درمان‌ها، خشکسالی‌ها و بارش باران، مرگ، تولد، سرمای هوا، گرمای هوا و هر اتفاق دیگری به اراده خدای متعال انجام می‌شود.

آیت‌الله مظفری خاطرنشان کرد: ممکن است کسی بگوید علوم تجربی اسباب همه این اتفاقات را کشف کرده‌اند، در حالی که این اراده خداست که همه این اسباب و مسببات را ایجاد می‌کند.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: نکته بعدی ربوبیت عالم است، خدا بر چه اساسی عالم را ربوبیت و اداره می‌کند؟ خدا به نحوی عالم را اداره می‌کند که بیشتر خیر و کمال حاصل شود، اگر ما بر اساس سنت‌های الهی عمل کنیم، ایمان داشته باشیم و وظایف خود را انجام دهیم، خدای متعال همه اسباب عالم را در مسیر کمال و خیر ما قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: در حدیث قدسی آمده که خدای متعال می‌فرماید من نسبت به هر یک بندگان مؤمن خود طوری عمل می‌کنم که گویا فقط همین یک بنده را دارم، اما بندگان من طوری رفتار می‌کنند که گویا غیر از من خدایان دیگری هم دارند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: بنابراین اگر ما بندگی کنیم، خدای متعال خیر و مصلحت ما را رقم می‌زند، اما خیر و مصلحت ما همیشه در آن چیزی که ما فکر می‌کنیم خوب است، قرار ندارد، خدای متعال در آیه 216 سوره بقره می‌فرماید «وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ»، یعنی (و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است، و بسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بد است).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خیلی مواقع پیش می‌آید شما برخی چیزها را دوست ندارید، دوست ندارید اتفاقی رخ دهد، دوست ندارید جنگ شود، دوست ندارید بیمار شوید، دوست ندارید عزیزتان از دنیا برود، اما چه بسا همین‌ها برای شما خیر باشد، شما چه می‌دانید؟

وی عنوان کرد: اهل معرفت می‌گویند جمال خدا در جلال الهی نهفته است، یعنی در همین مصیبت‌ها و سختی‌ها رحمت الهی نهفته است، خدای متعال در آیات 155 و 156 و 157 سوره بقره می‌فرماید «وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ، الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»، یعنی (و مژده ده شكيبايان را، همان كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد مى‏‌گويند ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏‌گرديم، بر ايشان درودها و رحمتى از پروردگارشان باد و راه‏يافتگان هم خود ايشانند).

آیت‌الله مظفری بیان کرد: در این آیات آمده است آن کسانی که در مصیبت‌ها صبر می‌کنند، رحمت و صلوات الهی و هدایت ویژه پروردگار شامل حالشان می‌شود.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نقل است که بعد از حادثه کربلا، وقتی ابن‌زیاد ملعون خطاب به حضرت زینب (س) گفت دیدی خدا با برادرت چه کرد؟ حضرت این جمله درخشان، پرمغز، نورانی، عمیق و نورانی را فرمود که «ما رأیت الا جمیلا»، یعنی من از سوی خدا جز زیبایی چیزی ندیدم.

وی تأکید کرد: بنابراین حضرت زینب (س) حتی شهادت سیدالشهداء (ع) را از جهت انتساب به پروردگار عالم زیبا می‌دیدند و هرگز از خدای خود شکوه نکردند که چرا این مصیبت برای ما پیش آمد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: گاهی ما از خدا شکوه و گلایه می‌کنیم و می‌گوییم خدایا من که نمازخوان هستم، من که اهل روزه‌ام، من که باحجابم، من که اهل رعایتم، چرا من باید مصیبت ببینم، در حالی که بندگان مشرک خوش می‌گذرانند و در ناز و نعمت هستند، حضرت زینب (س) هرگز با این منطق با خدا سخن نگفت، بلکه فرمود من جز زیبایی چیزی ندیدم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: بنابراین دین فقط کارکرد اخروی ندارد، یکی از کارکردهای مهم دین برای دنیا و زندگی ما این است که دین به انسان یک آرامش عمیق و اطمینان خاطر می‌بخشد و استرس‌ها و اضطراب‌ها از انسان مؤمن دور می‌کند، چرا که همه حوادث عالم را تدبیر خدای حکیم می‌داند و معتقد است خدا همه چیز را رقم می‌زند و خدا حواسش به بندگانش هست.

وی اظهار کرد: باید بدانیم اگر خدا سختی‌هایی به ما داده، می‌خواهد ما را رشد و پرورش دهد، اگر چنین دیدگاهی داشته باشیم همیشه آرام خواهیم بود و در سخت‌ترین حالت‌ها هم وقار و صبر خود را از دست نمی‌دهیم، این یکی از درس‌هایی است که می‌توانیم از حضرت زینب (س) بیاموزیم.