نماینده ولیفقیه در استان در مراسم عزاداری شهادت امام صادق (ع) در مسجد محمد رسولالله (ص) گفت: 70 درصد احادیث ائمه اطهار (ع) از امام صادق (ع) به ما رسیده است.
آیتالله حسین مظفری ضمن اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد محمدرسول الله (ص)، در جمع نمازگزاران این مسجد اظهار کرد: شهادت بنیانگذار مذهب و مکتب شیعه، امام جعفر صادق (ع) را تسلیت عرض میکنم، انشاءالله خدای متعال توفیق زیارت قبور مطهر ائمه بقیع را هر چه زودتر نصیب همه ما بگرداند و توفیق ادامه راه پرافتخار امام راحل و شهدای عظیمالشأن را به ما عنایت کند.
وی ادامه داد: وجود نازنین امام صادق (ع) در سال 83 هجری متولد و در سال 148 هجری به شهادت رسیدند، دوران امامت آن حضرت 34 سال بود که نیمه اول این دوره مصادف با اواخر دوران خلافت بنیامیه و نیمه دوم مصادف با اوایل حکومت بنیعباس بود.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: به جهت این دوران انتقال از حکومت بنیامیه به بنیعباس و ضعفی که بر بنیامیه عارض شده بود، امام صادق (ع) فرصتی جهت تبیین بیشتر معارف اسلام ناب محمدی پیدا کردند، اینکه مذهب و مکتب ما به آن امام عزیز منتسب است و امام صادق (ع) را رئیس و مذهب شیعه مینامیم، به این دلیل است که بیشترین معارفی که ما در بخش اصول و عقاید و در بخش اخلاق و احکام داریم، از وجود نازنین امام صادق (ع) به ما رسیده است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: امام صادق (ع) در طول این 34 سال، آنچنان که در تاریخ ثبت شده حدود 4 هزار شاگرد تربیت کرده و معارف دین را از طریق این شاگردان به نسلهای دیگر منتقل کردند، مجموعه احادیثی که از امام صادق (ع) به ما رسیده حدود 30 جلد کتاب است.
وی خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد از مجموعه احادیثی که ما از ائمه (ع) داریم، از امام صادق (ع) است، به فرموده رهبر حکیم انقلاب در کتاب انسان 250 ساله، امام صادق (ع) در طول این 34 سال سه کار اساسی انجام داد، نخستین کار تبیین جایگاه امامت بود.
آیتالله مظفری تأکید کرد: مفهوم امامت چیست و چه تفاوتی با نبوت و رسالت دارد؟ ما در طول تاریخ 124 نبی داشتهایم، انبیاء کسانی بودند که توفیق دریافت وحی را از جانب خدای متعال داشتند، وحی یک راه ویژه معرفتی است که برخی از انسانها کانال ویژه و مستقیمی با خدای متعال دارند و پیام آسمانی را از طریق آن کانال ارتباطی دریافت میکنند، دیگران چنین توفیقی را ندارند.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در روایات داریم که ما در طول تاریخ در مناطق مختلف کره زمین 124 هزار نبی داشتهایم، خدای متعال در قرآن کریم فرموده است ما هیچ امت و گروهی را بدون حجت رها نمیکنیم، از میان این 124 هزار نبی و پیامبر، 313 نفر رسول بودند، رسول به برخی از انبیاء گفته میشود که یک ویژگی و امتیاز خاص داشتند.
وی یادآور شد: درباره تفاوت رسول و نبی و اینکه رسولان الهی چه امتیاز خاصی داشتهاند در کتب مختلف بحث است، برخی این طور گفتهاند که انبیاء الهی سخن فرشته وحی را میشنیدند اما او را نمیدیدند، اما رسولان هم سخن فرشته وحی را میشنیدند و هم او را میدیدند، برخی هم گفتهاند که رسولان آن دسته از پیامبران و انبیاء بودند که اگر مردم دعوت آنان را قبول نمیکردند، عذاب الهی بر آنها نازل میشد.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: واژه دیگری به نام امامت داریم، امامت نه تنها از نبوت، بلکه از رسالت هم بالاتر است، امام میتواند نبی و رسول باشد، و ممکن هم هست که کسی امام باشد اما رسول و نبی نباشد و از نبی و رسول بالاتر باشد، مانند تمام ائمه اطهار (ع) که نبی، پیامبر و رسول نیستند، اما امام هستند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدای در آیه 124 سوره بقره درباره حضرت ابراهیم (ع) میفرماید «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ»، یعنی (به خاطر بياوريد هنگامي كه خداوند ابراهيم را با وسائل گوناگوني آزمود، و او به خوبي از عهده آزمايش بر آمد، خداوند به او فرمود من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم، ابراهيم عرض كرد از دودمان من نيز اماماني قرار بده، خداوند فرمود پيمان من به ستمكاران نميرسد و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند شايسته اين مقامند).
وی بیان کرد: خدای متعال در این آیه خطاب به پیامبر (ص) فرموده است یاد کن از جدت ابراهیم خلیلالله که خدای متعال او را مورد ابتلاء و امتحانات مختلف قرار داد، ابراهیم از پس همه امتحانات الهی برآمد و نمره ممتاز گرفت، وقتی که توانست از همه امتحانات عبور کند، خدا جایگاه ویژهای به او عنایت کرد و به او فرمود از این به بعد تو را امام قرار میدهم.
آیتالله مظفری خاطرنشان کرد: یعنی ابراهیمی که پیش از آن نبی و رسول بود، در اواخر پس از امتحانات متعدد به مقام امامت رسید، این نشان میدهد امامت بالاتر از نبوت و رسالت است.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: برای مثال ما اکنون چندین مرجع تقلید داریم که مؤمنین برای مسائل شرعی خود به یکی از آنان رجوع میکنند، اما یک رهبر داریم، رهبر جایگاهش از مرجع تقلید بالاتر است، رهبر هم مرجع تقلید است، هم اینکه جایگاه رهبری جایگاه پیشوایی است، امام هم صرفا کسی نیست که مسائل مردم را جواب بدهد و احکام را برایشان تبیین کند، امام به معنای پیشوا است، یعنی کسی که قرار است جامعه انسانی و اسلامی را راهنمایی کند و امور دین و دنیای آنها را مشخص کند و این کاروان بشری را به سمت خدای متعال پیش ببرد، لذا قابلیتهای ویژهای دارد.
وی تصریح کرد: امام باید کسی باشد که همه ویژگیهای لازم برای پیشوایی جامعه بشری را داشته باشد، جایگاه ائمه ما جایگاه امامت بود، نه اینکه صرفا بهعنوان یک عالم یا اعلم زمان خود باشند، حتی دشمنان ائمه مانند خلفای بنیامیه و بنیعباس معترف به علم ائمه (ع) بودند.
امام جمعه قزوین یادآور شد: این سخن از خلیفه دوم مشهور است که 70 بار گفته بود اگر علی (ع) نبود عمر هلاک شده بود، چون مسلمانان و غیر مسلمانان از اقصی نقاط جامعه اسلامی مکرر جهت سؤالات مختلف به خلفا مراجعه میکردند و آنان از پس این سؤالات بر نمیآمدند و مردم را به امیرالمؤمنین (ع) ارجاع میدادند، چرا که علی (ع) حلال مشکلات بود و پاسخ همه سؤالات را میدانست.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: شأن و جایگاه ائمه (ع) صرفا علمیت نبود که بگوییم آنها اعلم زمان خود بودند، منصور ملعون شخصی بهنام مهاجر را مأمور کرد و پول قابل توجهی به او داد و گفت به مدینه برو و سادات هاشمی را شناسایی کن، قصدش این بود که پس از شناسایی سادات هاشمی، در زمان مشخص و لازم به آنها ضربه بزند.
وی عنوان کرد: مهاجر وارد مسجد رسول خدا (ص) شد و با عبادتهای فراوان توجه افراد را به خودش جلب کرد و شروع به شناسایی بنیهاشم کرد، پولی را هم که با خودش برده بود، بهعنوان مبرات به سادات هدیه میداد.
آیتالله مظفری بیان کرد: کمکم خبر پیچید که بزرگواری از خراسان آمده و به سادات ارادت ویژهای دارد، سادات به او مراجعه میکردند و مهاجر به آنها پول قابل توجهی میداد، منصور او را نسبت به امام صادق (ع) هم سفارش کرده بود و گفته بود از این پولها به جعفر بن محمد (ع) هم بده، او هم بهدنبال فرصتی بود تا خدمت حضرت برسد، یک روز دید امام (ع) در مسجدالنبی (ص) مشغول عبادت است، نزدیک امام (ع) نشست، به محض اینکه نماز امام (ع) تمام شد، خودش را به حضرت نزدیکتر کرده و سلام داد، وقتی خواست به امام (ع) اظهار ارادت کند و بخشی از پولها را به آن حضرت بدهد، امام (ع) او را به اسم واقعیاش صدا زد و فرمود از خدا بترس، در حالی که او خودش را با اسم دیگری معرفی کرده بود.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مهاجر زمانی که دید امام صادق (ع) او را به نام واقعیاش صدا زد، گفت یابن رسول الله! این پولها متعلق به مردم خراسان بوده و مبرات است، امام (ع) فرمود نه، تو از بغداد آمدهای و این پولها از جانب منصور است.
وی تأکید کرد: مهاجر وقتی دید همه حقیقت برای امام صادق (ع) آشکار است، نزد منصور برگشت، منصور گفت چه خبر؟ مهاجر داستان را تعریف کرد، منصور ملعون گفت این شخص مثل خار در گلوی من گیر کرده است، او از عالمترین مردمان در زمان خودش است.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: ائمه (ع) در برابر هیچ سؤالی در نمیماندند، تاریخ نقل نکرده که یک نفر پیدا شود سؤالی از ائمه (ع) بپرسد و امام بگوید من پاسخ این سؤال را نمیدانم.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: شأن ائمه (ع) صرفا شأن علمی نبود، البته آنها اعلم زمان بودند و نه تنها علم مردم عادی، بلکه علم انبیاء و اولیای الهی در برابر آنها مانند قطره در برابر دریا بود، اما جایگاه ائمه (ع) جایگاه امامت بود و خودشان را شایستهترین فرد برای پیشوایی و رهبری جامعه اسلامی میدانستند و هنگامی که فرصت پیدا میکردند، این مطلب را برای دیگران بیان میکردند.
وی اظهار کرد: لذا در اواخر دوران بنیامیه که فرصتی ایجاد شده بود تا امام صادق (ع) مشغول تبیین باشد، حضرت یک سال در روز عرفه در صحرای عرفات در جمع باشکوه حاجیان حاضر شده و به صراحت به چهار طرف، در هر طرف سه بار، این را بیان کردند که ایهالناس! تا زمانی که رسول خدا (ص) زنده بود، امام خود ایشان بود و همه موظف بودند در امور دین و دنیایشان به آن حضرت مراجعه کنند، بعد از رسول خدا (ص) امیرالمؤمنین (ع) امام بود، بعد از امیرالمؤمنین (ع) فرزندش حضرت مجتبی (ع) امام بود، بعد از حضرت مجتبی (ع) نیز اباعبدالله (ع) امام بود، یکی یکی فرمودند تا به پدرشان امام باقر (ع) رسیدند، سپس فرمودند پس از پدرم من امام جامعه اسلامی هستم.
آیتالله مظفری عنوان کرد: یعنی امامان به صراحت جایگاه خودشان را تبیین میکردند تا مردم بدانند به چه کسی باید مراجعه کنند، لذا اینکه میبینید خلفای بنیامیه و بنیعباس تاب تحمل ائمه (ع) را نداشتند و همه آنها را به شهادت رساندند، به این دلیل بود که آنها را رقیب خودشان میدانستند و صرفا بهعنوان یک عالم به آنها نگاه نمیکردند.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: کار مهم دیگری که امام صادق (ع) در این دوره 34 ساله انجام دادند، تبلیغ و بیان معارف الهی بود، حدود 30 جلد کتاب شامل معارفی است که از طریق امام صادق (ع) به ما رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در تفسیر و تأویل قرآن نیز انبوهی از معارف توسط وجود نازنین امام صادق (ع) بیان شده و به دست ما رسیده است، بیشتر احادیث کتاب وسائلالشیعه از وجود نازنین امام باقر (ع) و امام صادق (ع) است.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: کار مهم دیگری که امام صادق (ع) انجام داد، ایجاد یک تشکیلات مهم و سلسلهای از مأمورین و نمایندگان در همه جای جامعه اسلامی آن روز حاضر بود، امام (ع) یک شبکه گسترده از نمایندگان خود در این گستره پهناور جامعه اسلامی ایجاد کرده و زمینه را آماده کرده بودند تا بتوانند بعد از سقوط بنیامیه، حکومت اسلامی را ایجاد کنند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تصریح کرد: لذا در روایت داریم شخصی از وجود نازنین امام باقر (ع) درباره قائم آل محمد پرسید، حضرت اشاره به فرزندشان امام صادق (ع) کرده و فرمودند ایشان است.
وی یادآور شد: شاید شما با خواندن این روایت تعجب کنید و با خود بگویید ما تصور میکردیم قائم آل محمد امام دوازدهم است، دلیلش است که وصف قائم اسم شخص خاصی نیست، بلکه قائم یک لقب و ویژگی است، یعنی کسی که قیام میکند، به این معنا که بنا بود امام صادق (ع) قیام کند و حکومت را از دست بنیامیه بگیرد، اما متأسفانه به این دلیل که امت بصیرت لازم را نداشتند و همراهی لازم را نکردند، امام (ع) نتوانست این کار را انجام دهد، به همین دلیل بنیعباس آمدند، سوءاستفاده کرده و حکومت را در دست گرفتند.
آیتالله مظفری اظهار کرد: شرایط به گونهای بود که بنیعباس آمدند و حتی سادات هاشمی را هم فریب دادند و شعارشان «الرضا من آل محمد» بود، یعنی میگفتند اهل بیت پیغمبر در طول حکومت بنیامیه مظلوم واقع شدند و ما میخواهیم حکومت را بگیریم و به دست اهل بیت (ع) بدهیم و رضایت آنان را جلب کنیم، همین امر باعث شده بود خیلیها به بنیعباس متمایل شوند، فریبشان را بخورند و به آنها کمک کنند.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: وقتی به زعم خودشان خواستند امام صادق (ع) را فریب دهند، امام (ع) دست رد به سینه آنها زد و فرمود شما مردان ما نیستید.
وی بیان کرد: وقتی برخیها به امام صادق (ع) اعتراض کردند و گفتند چرا شما قیام نمیکنید؟ امام (ع) فرمودند من یاران کافی برای قیام ندارم، گفتند شما اینهمه شاگرد دارید، چطور میفرمایید من یار کافی ندارم؟ امام (ع) دست سؤالکننده را گرفت و او را به بیرون مدینه برد، این فرد میگوید گله گوسفندی را دیدیم که داشت حرکت میکرد، امام صادق (ع) اشارهای به این گله کرده و فرمودند من اگر به تعداد این گوسفندان یار واقعی داشتم قیام میکردم، این فرد میگوید من گوسفندها را شمردم و دیدم 17 تا هستند.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: بنابراین این 4 هزار شاگرد فدایی امام (ع) نبودند، اما وجود مقدس اباعبدالله (ع) 72 یار واقعی داشتند که حاضر شدند تا آخرین لحظه پای امام (ع) بایستند، فردی میگوید من این سخن را شنیده بودم که اباعبدالله (ع) فرمودند من یارانی بهتر از یاران خودم و اهل بیتی مهربانتر از اهل بیت خودم سراغ ندارم، من از این فرمایش امام (ع) تعجب میکردم، این گمان همیشه در ذهنم بود، تا اینکه یک شب خواب دیدم در صحرای کربلا هستم، یک طرف اباعبدالله (ع)، اصحاب و یارانشان بودند و در طرف دیگر نیز عمربنسعد و یارانش بودند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: این فرد در ادامه میگوید در خواب من به سمت خیمه اباعبدالله (ع) و یارانشان رفتم، وقت نماز ظهر شد، حضرت به من اشاره کرده و فرمودند بایست تا ما نماز بخوانیم، من پیش روی حضرت ایستادم، حضرت نماز را اقامه کردند، یک مرتبه دیدم تیری به سمت من میآید، وقتی تیر نزدیک شد، من بیاختیار خودم را کنار کشیدم تا به من نخورد، تیر عبور کرد و به سینه اباعبدالله (ع) خورد، خیلی ناراحت شدم و با خودم گفتم چرا من این کار را کردم، من باید سپر بلای امام حسین (ع) میشدم.
وی تصریح کرد: چند لحظه بیشتر نگذشته بود که تیر دوم آمد، باز هم من خودم را کنار کشیدم و تیر به بدن مطهر سیدالشهداء (ع) خورد، مرتبه سوم نیز این ماجرا تکرار شد، وقتی این چنین شد حضرت با تبسم نگاهی به من کردند و فرمودند من اهل بیت و اصحابی بهتر از اهل بیت و اصحاب خودم سراغ ندارم.
آیتالله مظفری یادآور شد: آنچنان که مقاتل نوشتهاند، سعید بن عبدالله حنفی در کربلا غیر از آن تیرهایی که با سپر گرفته بود، 13 تیر را با بدن خودش گرفته بود.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: ائمه (ع) یکی پس از دیگری با خون دلهایی که خوردند و با رنجهایی که کشیدند، جامعه شیعه را تقویت کردند، اینکه امروز میبینیم امام راحل که فرزندی از فرزندان امام صادق (ع) است، دهها هزار یار واقعی دارد که جانشان را فدای ایشان میکنند، به برکت همین مجاهدتهای ائمه (ع) است.
وی عنوان کرد: در چنین روزی وجود نازنین امام صادق (ع) به شهادت رسید، شاگردان و دوستان ایشان جمع شدند، در مدینه غوغا شد و جمعیت انبوهی برای تشییع پیکر پاک حضرت و مراسم تکفین و تدفین حضرت حاضر شدند، وجود نازنین امام کاظم (ع) داخل قبر شدند، شاگردان حضرت با هم رقابت میکردند که کدام یک از آنان بدن مطهر امام صادق (ع) را به دست فرزندش بدهند.
امام جمعه قزوین بیان کرد: روضه امام صادق (ع) شباهتی به روضه مادرشان حضرت زهرا (س) دارد، همانطور که درب خانه حضرت زهرا (ع) را آتش زدند، خانه امام صادق (ع) را هم آتش زدند، اما حضرت در میان آتش حضور پیدا کرد و فرمود من فرزند همان ابراهیمی هستم که به اذن الهی آتش بر او گلستان شد و من فرزند انبیای الهیام که رگ و ریشه زمین هستند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) با اینکه شیخالائمه بود و سنشان بود، اما آن ملعون شبانه پابرهنه و بدون عمامه حضرت را پشتسر خودش کشید و به قصر منصور برد، حضرت بسیار رنج کشیدند، اما وقتی در چنین روزی به شهادت رسیدند، با شکوه تشییع و به خاک سپرده شد، اما دلهای شیعیان برای مادر مظلومهشان حضرت زهرا (س) بسوزد که هفت نفر غریبانه و شبانه حضرت را تشییع کردند.